„Агрия“АД отбелязва 90 г. с пазари на 6 континента на своите продукти за растителна защита
Първият и единствен български производител на пестициди разработва съвместно с БАН серия биологични инсектициди и фунгициди
Планира изграждането на фотоволтаична инсталация с мощност 4 MWh
Изпълнителният директор на „Агрия“АД Лазар Кочиев завършва „Управление на търговията“ и „Информатика“ в Икономически университет – Варна. Магистър е по „Финанси“.
От 1999 г. е в екипа на Мексон ООД – производител на MEDIX. Там се занимава основно с управление и планиране на производството и внедряване на системи за управление на бизнес процесите.
През 2010 се присъединява към Агрия АД като Изпълнителен директор и член на УС.
От 2012 до 2019 г. е управител на „Юнипест Контрол“ ЕООД – компания, търгуваща с биоциди и продукти за борба с битови и складови вредители.
От 2015 до 2018 г. е член на борда на директорите на „Агрорус и Ко“ – гр. Москва.
Заместник-председател и член на УС на „Българската асоциация за растителна защита“. Семеен, с 2 деца.
– Г-н Кочиев, честита 90-годишнина на предприятието, което ръководите! Кой е създателят на дружеството? „Агрия“ ли е първият български производител на продукти за растителна защита?
„Агрия“ е създадена през 1932 г. от Петър Радоев –
предприемач от София, придобил значителен опит в гр. Хамбург, Германия. Това е и първото предприятие в България за препарати за защита на растенията и животните. По онова време производството включва още тоалетни и медицински сапуни, както и други химикали, които до този момент са внасяни в България. В началото производствената площадка се е намирала в северната част на Пловдив, до гара Филипово.
През 1964 г. на „Асеновградско шосе“ започва строителството на новата фабрика, доставят се нови машини и съоръжения и две години по-късно заработват новите производствени мощности. Мястото е избрано заради близостта до КЦМ – по онова време доставчик на технологична пара и цинков сулфат като основна суровина.
Понастоящем „Агрия“ АД е разположена върху площ от повече от 180 дка, производството включва
14 производствени линии за синтез и формулация
на препарати за растителна защита и биоциди.
– Европейската комисия непрекъснато редуцира избора на продукти за растителна защита. Колко препарати отпаднаха от портфолиото на „Агрия“? Успяхте ли да предложите нови заместители?
Така е. Отпадането на активни вещества е част от възприети политики от страна на Европейския Съюз през последните години. Това обаче, в комбинация с последствията от военния конфликт в Украйна, до голяма степен поставя в риск независимостта на европейското земеделско производство. В общността все по-често се чуват гласове, обявяващи се в подкрепа на преосмисляне на някои вече приети политики, включително и в областта на продуктите за растителна защита. Така или иначе, отпадането на някои активни вещества вече е факт, но в „Агрия“ посрещаме сериозните предизвикателства на пазарните регулации като намираме нови работещи решения за своите клиенти.
Така, след отпадането на манкозеб съдържащите продукти на „Агрия“, фирмата разработи и регистрира иновативна фунгицидна смес – КОПФОРС® ЕКСТРА, която се доказа с отличните си качества през последните две години като напълно успешна алтернатива на Купросейт® Голд М и други манкозебни смеси в над 30 държави по света.
Друг емблематичен за „Агрия“ продукт – инсектицидната смес „Агрия 1050+“ също отпадна от пазара, но не след дълго успяхме да предоставим алтернатива чрез инсектицидната смес МАСАН. В лозарството, голяма част от производителите разчитаха на фунгицида Топ Плюс за справяне със сивото гниене. След като приключихме с него, пуснахме не по-малко ефективен продукт в тази област – АВАЛОН.
Всичко това говори за нашата готовност да реагираме на турболенциите в растителната защита, защото знаем колко много партньори и земеделски производители разчитат на нас – както в България, така и по целия свят.
Самостоятелно, но и в сътрудничество с други компании в индустрията, работим по редица проекти, свързани с разработването на нови формулации, базирани на активни вещества, които вече са оценени и считани за безопасни според последните европейски изисквания.
– Кои са водещите брандове на дружеството и какви са новите продукти, които разработвате?
Вече 90 години, “Агрия” предлага продукти с високо качество и предоставя първокласно обслужване на своите български и чуждестранни партньори, съобразявайки се с очакванията им до най-дребния детайл. Това отношение към производството на продуктите и партньорите създаде през годините брандове като Перицин, Наса, Агрия, Купросейт Голд, Триомакс и много други, които веднага се свързват в бранша с българския производител на продукти за растителна защита – „Агрия“. Голяма част от тези продукти са все още в употреба на пазари извън Европа. В България
Наса е популярен и доказал ефективността си продукт, но и по-новите препарати като Копфорс Екстра, Ривал Дуо, Торнадо, Логос
и други набират все по-голяма скорост.
Въпреки не малкото създадени през годините брандове с изключително добра репутация, компанията е в непрекъснато развитие, за да отговори на динамиката в областта на растителната защита. Дирекцията ни „Развитие и внедряване“ се състои от инженери, химици и технолози с дългогодишен опит, които участват пряко в разработването и успешното производствено внедряване на всеки нов продукт. Отделът ни по регулаторни въпроси и регистрации е в непрекъснат контакт с компетентните органи от всички пазари, за да подпомогне всяка нова регистрация. В момента „Агрия“ активно участва в няколко проекта, които ще осигурят устойчиво развитие на компанията. Един от тях е в сътрудничество с Българската академия на науките и е свързан с разработването на линия биологични пестициди, включително инсектициди и фунгициди. Цел на проекта е създаване на серия нови комбинирани микробни продукти за растителна защита с фунгициден и инсектициден ефект. След анализ на активността са избрани един инсектициден и пет фунгицидни и бактерицидни щама. Успоредно, тече патентна защита на разработката и създаване на защитена търговска марка. Проектът ще приключи през 2023-2024 г.
– Кои са предимствата на дружеството в конкуренцията му с другите световни химически гиганти на българския пазар?
Конкурентната позиция на „АГРИЯ“ се затвърждава през годините, както по отношение на нашите директни клиенти – регионални и национални дистрибутори, така и по отношение на крайните клиенти – земеделските производители.
Портфолиото ни от продукти на българския пазар е решение с добавена стойност за всяка конкретна нужда. Едно от основните предимства е, че ние сме предвидим партньор. Ние сме тук и сега, гъвкави сме по отношение на условията на бизнес,
производството ни е обезпечено както откъм суровини, така и енергийно,
което гарантира доставките на нашите партньори през всеки настоящ и всеки следващ сезон. Това е много важно и нашите партньори наистина го оценяват.
Земеделските производители от своя страна получават не само продукти, които им гарантират успешна превенция срещу болести, плевели и неприятели, но и постоянен контакт с дружеството в лицето на нашият екип от специалисти, които са на терен в цялата страна, и предоставят професионални съвети в областта на растителната защита. Екипът ни се състои от изключително опитни агрономи, които през своя стаж са се сблъсквали с почти всякакви ситуации на полето. Професионализма и увереността, която имат, дават на земеделските производители една допълнителна сигурност за тях и тяхната продукция.
– Имате клиенти в над 70 държави. Какъв е процентът на износа от общото производство? Имахте ли проблеми с логистиката заради Ковид-19 и заради войната в Украйна?
Понастоящем компанията ни притежава повече от 800 регистрации на препарати за растителна защита в почти 80 страни, чиято балансова стойност е 24 млн. лв. Продаваме успешно своите продукти на 6 континента. Пазарният дял на износа за 2021 г. е 83%.
Пандемията Ковид-19 се отрази негативно най-вече по отношение на сроковете на доставки на основни суровини и материали, разходите за транспорт се увеличиха почти двойно. Наложи се десетки пъти да модифицираме производствената си програма и да създадем организация с цел максимизиране на складовите ни наличности. Успяхме да обезпечим производството, както и да гарантираме на клиентите си навременни доставки на нашите продукти на добри цени.
Войната в Украйна се превърна в проблем, който е общ за всеки бизнес и всяко домакинство. Галопирашите цени на газ, електроенергия и суровини са предизвикателство за всяка компания, да работи нормално и да оцелява. Ние в „Агрия“ успяхме бързо да реагираме с адекватни мерки, за да избегнем сериозни сътресения.
– Колко са служителите на „Агрия“ АД? Предвиждате ли съкращения, каквито доста от химическите предприятия по света обявиха, че ще направят?
В началото на настоящата 2022 г. се разделихме с почти 20% от заетите, основно пенсионери и временни работници. Към момента персоналът ни включва около 280 човека. Бяхме гъвкави в точния момент – съкратихме не само разходи за персонал, а от всякакво естество. Намалихме и дори спряхме производства на продукти с нисък марж и увеличихме такива с висока норма на печалба – биоциди и течни хербициди и фунгициди. В следствие на това през 2022 г. ще постигнем един отличен финансов резултат.
– Почти ежегодно вашата компания инвестира средства за модернизация. Какви бяха последните инвестиции и имате ли нови проекти?
За да се развива успешно всяка компания, трябва да е в крак с най-новите и високо ефективни тенденции. „Агрия“ не прави изключение. Ние сме в крак с последните изисквания на бизнеса и на растителнозащитната индустрия.
Инвестициите ни в дълготрайни активи от 2012 г. насам са 32 млн. лв.
По-мащабните ни капиталовложения за този период са внедряване на инсталация за гранулиране на препарати за растителна защита в кипящ слой; въвеждане в експлоатация на модерна, лицензирана складова база за готови продукти и суровини с обща площ 5 000 кв.м.; пускането на 9 модерни поточни линии за разфасовка на прахообразни, гранулирани и течни препарати с вместимост от 20 гр. до 25 кг.; внедряване на няколко въздухоструйни мелници при формулирането на фунгициди. Доставчиците ни на оборудване са доказали се световни компании с традиции: Alpine, Ammag, Arodo, DL Packaging, Rovema, Stoppil и др.
Важен момент от развитието на „Агрия“ е внедряването на ERP системата SAP. Интеграцията на процесите ни помага да управляваме ефективно бизнеса си и точно да планираме нуждата ни от ресурси. Акцентът ни през настоящата година е развиването на платформата чрез разработването на нови модули.
Шоковите цени на електроенергията и природния газ катализира нуждата ни от известна самостоятелност, свързана с потреблението на енергоносителите. През 2023 г. ни предстои реализирането на проект за изграждане на собствена фотоволтаична централа с мощност 4 MWh. Обмисляме и възможностите за замяна на газа с алтернативно гориво.