Великобритания остана без яйца заради натиск на търговците към фермите
Някои кръчми извадиха яйцата от менюто си, супермаркети въведоха ограничения при пазаруването
Купувачите във Великобритания бяха посрещнати с празни рафтове за яйца, тъй като недостигът им, за който секторът предупреди още през март, се прояви с пълна сила.
Докато търговците на дребно искат да обвинят въздействието на инфлуенцата по птиците (AI), производителите продължават да изясняват, че спираловидните разходи и липсата на подкрепа от страна на купувачите са ги принудили да спрат производството.
Британската асоциация на производителите на яйца от свободно отглеждани кокошки (BFREPA) писа до търговците на дребно през ноември миналата година и след това отново през февруари, предупреждавайки, че производителите не могат да продължат да трупат загуби и поиска увеличение от 40 пенса/дузина (около 90 стотинки за 12 яйца).
След като нямаше отговор, асоциацията покани всички големи търговци на дребно на „Среща на високо равнище“ на Панаира за свине и птици през май, за да обсъдят инфлационната криза след нахлуването в Украйна.
Нито един от осемте търговци на дребно не реши да изпрати представители на срещата на върха. Изпълнителният директор на BFREPA Робърт Гуч даде да се разбере, че ако ситуацията не бъде решена, тогава ще има недостиг на яйца в навечерието на Коледа.
„Сега имаме недостиг, както предвидих, и търговците на дребно се крият зад птичия грип и „паническото купуване на потребителите“, което е едновременно позорно и подвеждащо“, каза Гуч.
„Тъй като търговците на дребно изглежда не желаят да признаят проблемите, които са причинили във веригите си за доставки, ние молим правителството за преглед на поведението на търговците на дребно и договорите във веригата за доставки на яйца (както направиха с млякото и сега правят с прасетата).“
От времето, откакто BFREPA за първи път повдигна въпроса пред търговците на дребно, производствените разходи се повишиха още повече за производителите, включително фуражи, енергия, дизел, пилета и опаковки.
Това осакати много предприятия, карайки стопанствата да намалят броя си, да спрат производството временно или да напуснат индустрията напълно.
Последните данни на BFREPA показват, че 33% от техните производители са намалили размера на стадото или са спрели производството, докато националното стадо, което има капацитет за повече от 44 милиона носачки, в момента е намаляло на 36,7 милиона.
Продължаващият недостиг засяга широк спектър от фирми, включително тези в сектора на общественото хранене. Някои кръчми Wetherspoon наскоро трябваше да променят менютата си поради липса на яйца.
Те казаха: „Изпитваме проблеми с получаването на всички доставки, от които се нуждаем, за да задоволим търсенето във всяка кръчма. Това не е специфично за Wetherspoon и други хотелиерски оператори и супермаркети са изправени пред подобни проблеми”.
По рафтовете на супермаркетите ситуацията стана по-сериозна, тъй като Asda ограничи продажбите до две кутии на клиент и още по-тревожно Sainsbury’s потвърдиха, че съхраняват яйца, внесени от Италия.
Робърт Гуч отговори, като каза: „Виждането на италиански яйца по рафтовете е сигнал за събуждане за всички търговци на дребно, че не могат да очакват фермерите да работят без пари.“