„Ел Би Булгарикум“ ще открива магазини из страната, чества 50 г. договор с Япония
60 на сто от продукцията на държавното предприятие е за износ
Не по-малко от 5 милиона лева ще бъдат вложени в развитието на „Ел Би Булгарикум“ ЕАД тази година. Това е заложено в инвестиционната програма на компанията, каза в интервю за БТА Николай Маринов – изпълнителен директор на дружеството, с принципал икономическото министерство. Маринов е на този пост от началото на декември миналата година.
Тази година предстои честване на 50 години от сключването на лицензионен договор между ДСО „Млечна промишленост“(наследена от „Ел Би Булгарикум“) за производство на българско кисело мляко с японската компания „Мейджи“. По този повод в средата на януари в България ще пристигнат представители на японската компания. По време на визитата им се очаква създаването на общ научноизследователски център в България, като финансирането му ще е до голяма степен от японската страна. Също този месец предстои пътуване до Саудитска Арабия, където ще се проведат преговори по конкретни инвестиционни намерения, свързани с намерението на компании от Саудитска Арабия да инвестират в български животновъдни обекти и в преработвателни предприятия. „Ел Би Булгарикум“ към момента проучва възможността да се включи в евентуалната инвестиция, без да влага средства и да потърси нов пазар за лицензите си за закваски в Саудитска Арабия.
За тази година „Ел Би Булгарикум“ може да назначи поне десет души основно в производствените си бази, а при реализирането на инвестиционната програма борят им може да достигне и до 20. Необходими са и кадри в научния център на компанията, каза Николай Маринов.
Заплатите в дружеството са увеличени с 25 на сто през ноември 2022 г., за 2023 г. също се планира ръст от не по-малко от 10 на сто, а при по-добри икономически резултати и повече.
С последното увеличение на заплатите, средното възнаграждение на заетите в производствената част на дружеството във Видин е между 1600 и 1800 лева, а на специалистите и учените в Центъра за научноизследователска и развойна дейност и акредитираната лаборатория за тестване на храни е над 2000 лева, каза изпълнителният директор на дружеството.
Николай Маринов, който преди да бъде избран за изпълнителен директор на компанията, бе председател на Съвета на директорите, каза, че дружеството е в стабилно състояние, но подлежи на развитие. До този момент то е управлявано малко хаотично и на по-ниски обороти, не са търсени нови пазари, не е развивана магазинната мрежа, не са търсени варианти за нови продукти, а заплатите на заетите в компанията дълги години не са били увеличавани, което е довело до определена демотивация на хората, разказа Маринов.
За 2022 г. дружеството очаква положителен финансов резултат, като прогнозите сочат ръст на печалбата с между 500 000 и 1 милион лева спрямо предходната година. Това се дължи на оптимизацията на разходите и повече приходи от лицензи за производство на българско кисело мляко, свързани с почти 50-годишното партньорство на фирмата с японската компания „Мейджи“. Годишните приходи от тези договори, които са до 2030 г., възлизат на 6 млн. лева.
Тази година основните акценти в бизнес програмата на компанията, която е разчетена на базата на собствени средства, са свързани с развитие на собствена магазинна мрежа, откриване на нови магазини в София, Видин, Благоевград, поне по един магазин в областните центрове. По тази причина вече са купени хладилни камиони и млековози за около 800 000 лева. Планът минимум е поне 6 нови магазина, а при добро развитие на ситуацията те могат да достигнат и до 10-20. Предвидените разходи за един нов магазин са между 10 000 и 15 000 лева. Тази година дружеството планира да започне поетапно модернизиране на производството чрез покупка на нови машини за млечни продукти, а с актуализацията на програмата за 2023 г. предстои модернизация на производствената база във Видин и разширението й с нов цех.
60 на сто от продукцията на „Ел Би Булгарикум“ ЕАД е за износ – става дума за закваски, пробиотици, като лицензите за производство на кисело мляко сега са основно за Япония, която покрива голяма част от държавите в Азия, Южна Корея, Финландия, водят се преговори и с Монголия. Водещ пазар за закваските на българската компания е Япония, а пробиотиците й са предпочитани в Южна Корея.
Кадровите проблеми не са изключение и за това българско дружество. В края на 2022 г. компанията е сключила Меморандум за партньорство с Университета по хранителни технологии в Пловдив. На този етап се очаква специалисти от университета да посетят производствената база на дружеството и да дадат препоръки за инвестиционната му програма. Предвижда се студенти от това висше училище да стажуват в компанията и при желание след това да бъдат назначени на работа там.