Фермерите: „За“ и „против“ търговските вериги
Двама производители в сблъсък за плюсовете от партньорството с хипермаркетите
Данчо Кощилаков, председател на кооперация „Хисар агра“:
Не знам защо аграрното министерство е толкова загрижено да уреди земеделските производители да продават продукцията в хипермаркетите. Аз лично нямам интерес в това. Преди време пробвах да пласирам продукцията си чрез тях (кооперацията отглежда пипери,домати, сини сливи и други), но видях, че условията им са неизгодни. Защо? Първо, защото те взимат малки количества. Второ – искат доставената стока да е с най-високо качество. Добре е, че държат на качеството, но всеки ще ви каже, че реколтата е разнообразна. Земята не ражда по еталон, срещат се и по-дребни плодове. Какво да правя с това, което търговските вериги ми връщат? Трето, те купуват суперкачество на ниска цена. Тяхната продукция трябва да е „Мерцедес“, за който обаче те не плащат 40 000 лева, а 4000. Всички искаме да се возим на мерцедеси, но ако го направим ще фалират другите автомобилни производители, образно казано.
Нека хипермаркетите продават българските консерви, а ние производителите сами ще се оправим с пазара.
Красимир Кумчев, управител на „Агропродукт груп“ООД:
Зареждам с продукция не една, а голям брой търговски вериги. И съм изключително доволен. Първо, цената, която те дават е по-добра от тази на тържищата. Второ – плодовете и зеленчуците веднага се приемат и не губя време за пласмент. Трето, хипермаркетите ни научиха нас, земеделските производители, на дисциплина. Имам предвид, че когато им предложиш екстра качество, то наистина трябва да е екстра. В тържищата е нормална практика да подготвиш стоката така, че видимата ѝ част да е екстра, а отвътре да има лоша продукция. Такива хитрини във веригите не минават. Големите търговци исискват почтеност и ако не я получат, те отрязват. Плодовете и зеленчуците са бързооборотни стоки и затова търговските вериги плащат в рамките на 10 дни до две седмици.
Още две предимства има в партньорството с хипермаркетите. На входа техните служители правят щателен преглед на стоката, приемат я, а след това, ако има бракуване, то остава за тяхна сметка. И второто – когато пазарните цени падат, от търговските вериги звънят и ти предлагат нова цена, за да не залежава стоката. Когато пък има поскъпване, ти им се обаждаш и коригираш цените.
Красимир Кумчев отглежда плодове и зеленчуци в района на Трилистник и зарежда с тях 5-6 вериги – от „Метро“ до „Фантастико“.