Проект на Методика по мярка 11 утвърждава санкции при неспазване на изискванията

биологична фермаПубликуван за обществено обсъждане е проект на Методика по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони на Република България за периода 2014 – 2020 г., както и проект на заповед към тетодиката. Крайният срок за коментари и забележки по тях е до 24 април 2023 г.

За да защити финансовите интереси на ЕС и да създаде правен инструмент, чрез който ДФ „Земеделие“ да може да изпълнява функциите си за предоставяне на помощ, Министерството на земеделието публикува проект на Методика по мярка 11 „Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.

Проектът утвърждава необходимостта фонд „Земеделие“ да извършва проверки в биологичните стопанства и на база констатираните резултати да  прилага пропорционални и ефективни мерки – съответните проценти намаления в предоставяната помощ, в случай, че се установят нарушения. Към момента на подаване на заявленията за подпомагане или заявленията за плащане тази информация (от промерките) не е налице.

Тя е резултат от контролната дейност на Разплащателна агенция, но бенефициентите са информирани какъв ангажимент доброволно се съгласяват да поемат и какви задължения да изпълняват. В чл. 63 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 e предвидено, че ако се установи, че даден бенефициер не изпълнява критериите за допустимост, ангажиментите или други задължения, свързани с условията за предоставяне на помощта или подкрепата, предвидена в секторното законодателство в областта на селското стопанство, помощта не се изплаща или се оттегля изцяло или частично. Следователно още към момента на подаване на съответното заявление бенефициентите са информирани, че исканата от тях сума може да бъде намалена, ако не спазват доброволно поетия ангажимент.

В допълнение в чл. 10в от Закона за подпомагане на земеделските производители е предвидено министърът на земеделието да издава методика. С нея се дават указания относно приложението на цитирания раздел от наредбата, които следва да се спазят от Разплащателна агенция след завършване на проверките и преди одобряване на плащанията към бенефициентите или съответно намаление на плащанията. По такъв начин се урежда редът за реализиране на възможностите на Разплащателната агенцията да не предостави изцяло или отчасти подпомагането, ако установи неспазване на поетите ангажименти или други задължения от бенефициентите. Т

При вземане на решение относно размера на отказ или оттегляне на подпомагането се отчита тежестта, степента, продължителността и системността на неспазването във връзка с условията за подпомагане. Условията за подпомагане са нормативно установени, известни са на бенефициентите, те доброволно приемат да ги изпълняват и се съгласяват да бъдат проверявани от компетентните органи. Тези проверки се осъществяват, на първо място, от Разплащателна агенция, преди извършване на плащане, сроковете, на което са след края на следващата кампания. С цел изпълнение на чл. 58, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013, за да се осигури ефективна защита на финансовите интереси на Съюза, и да се предотврати последващо неизпълнение от същия бенефициер или от други, се предвижда и съответно процентно намаление на предоставяното подпомагане.

Заповедта и методиката могат да се обжалват в 14-дневен срок от датата на обнародването им в „Държавен вестник“ пред съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Leave a Comment