На 5 април Япония открива след 10 г. строителство висящия мост Акаши Кайкио

мостът Акаши Кайкио в ЯпонияНа 5 април 1998 г. след 10 години строителство принцът на Япония Нарухито (днес император), съпругата му Масако и строителният министър Цутому Кавара откриват инженерното чудо моста Акаши Кайкио.

Мостът свързва градовете Кобе от остров Хоншу и Ивая на остров Аваджи и минава над бурния пролив Акаши.

Преди 25 години мостът е бил с най-дългия централен участък от всички висящи мостове в света –  1991 метра. В момента той е вторият по дължина след моста Чанаккале от 1915 г. , който бе открит през март 2022 г.

Общата дължина на Акаша Кайкио е 3911 метра, разделени на три участъка – двата крайни са по 960 метра, а централният е 1991 метра. Мостът виси на 298 метра над морското равнище. При високи температури той може да се удължава до 2 метра в рамките на деня. На него има 1737 осветителни тела.

Постоен е да издържа на земетресения с магнитут 8,5 по Рихтер и на вятър със скорост до 286 км в час.

Япония се решава да построи моста след няколко нещастни случая с фериботи, използвани за връзка между двата острова. Още през 1945 г. 304 души загиват при потъване на ферибот. През 1955 г. други два кораба са потопени от буря, в резултат на което се удавят 168 деца.

Първоначално правителството възлага на японското дружество на строителните инженери да извършат техническо проучване на възможността за строителство при 5 евентуални маршрути на висящ над пролива мост. След шест години японските строители заключават, че условията за строителство са изключително тежки и препоръчват допълнително проучване. 

През 1973 г. вече има одобрен проект, но строителството не започва поради лоши икономически условия.

Първоначално проектът бил за изграждане на железопътна и шосейна връзка между двата острова, но впоследствие било решено да се построи само автомобилно шосе с шест ленти.

Над 100 са фирмите изпълнители на моста.През януари 1995 г. силно земетресение с магнитут 6,9-7 по Рихтер разтърсило строящия се мост, но той издържал без да се огъне.

Общата стойност на строителството е 3,6 млрд. долара. Таксата за преминаване през моста е около 20 долара и се плаща от близо 23 000 превозни средства на ден.

Leave a Comment