Фанатични евреи блъскат християнски свещеници в Йерусалим
От 25% преди век, живеещите в древния град християни вече са под 2%
Вървейки по стъпките на Исус, огромни тълпи от християнски поклонници се тълпяха този месец по древните улици на Йерусалим, където се е разиграла историята на Възкресението.
„Много е емоционално, вече малко поплаках“, казва Марина, която е на посещение от Белград и се присъедини към православното шествие на Разпети петък, носейки дървен кръст. „Това е нещо, което, за да го почувстваш, трябва да си тук.“
Местните християни също се открояват, когато се присъединяват към богослуженията, като палестински и арменски групи водят религиозни шествия.
Но през последните месеци християни, живеещи в окупираната източна част на града, казват, че са станали свидетели на засилен тормоз и насилие, разказва Би Би Си.
Серия от атаки
Гръцкият православен патриарх Теофилос III предупреди за „безпрецедентни атаки срещу християнското присъствие от радикални израелски групи“.
В началото на годината на планината Сион, където според християните се е състояла Тайната вечеря, двама ултраортодоксални тийнейджъри бяха заснети от охранителни камери да оскверняват гробове в англиканското гробище.
Потрошени са кръстове и надгробни плочи. По-късно израелската полиция съобщи, че са извършени два ареста.
В края на януари екстремистка еврейска тълпа хвърляше столове и повреждаше имущество в ресторант, собственост на арменец, до Новата порта в Стария град. Имаше викове „Смърт на арабите, смърт на християните“.
Следващия месец религиозен еврейски американски турист вандализира статуя на Христос с чук в Църквата на Бичуването по Кръстния път.
Във видеозапис, заснет на мястото на инцидента, палестински пазач може да бъде чут да крещи „обадете се на полицията“, докато мъжът, когото е свалил на пода, вика: „Не ви е позволено да имате идоли“. Твърди се, че е подложен на психиатрична експертиза.
През годините случаите на плюене, ругатни и блъскане на свещеници в Стария град станаха рутина. Църковните лидери обаче казват, че напоследък е имало повече сектантски злоупотреби.
„Това се случва, защото има омраза и фанатизъм, радикализация на част от израелското общество“, казва епископ Уилям Шомали от Латинската патриаршия. „Това е малцинство от хора.“
Той предполага, че възходът на крайната десница в израелската политика е изиграл роля. Сегашното израелско правителство включва ултранационалисти, като финансовия министър Бецалел Смотрич, които защитават политики, показващи нетолерантност към онези, които не споделят тяхната религия.
„Не вярвам, че е стратегия на новото правителство да атакува църквите“, казва епископ Уилям. „Но младите хора, които практикуват тези престъпления, се чувстват по някакъв начин защитени, защото имат силни представители в правителството.
Свещеният град Йерусалим е в сърцето на християнската вяра. Броят на живеещите тук християни обаче е намалял от една четвърт от населението преди век до под 2%. Много са емигрирали, бягайки от болезнените ежедневни реалности на израелско-палестинския конфликт и търсейки по-добри възможности другаде.
Цел: Християните да се изтласкат
Еврейските заселници също превземат все повече имоти. Селищата се смятат за незаконни според международното право, но Израел не е съгласен.
Много християни смятат, че нарастващата враждебност към тях има за цел да ги изтласка.
В арменския квартал на Стария град Сетраг Балиан вижда нарастване на расистки обиди, изпълнени с омраза графити и сплашване и обвинява еврейските религиозни националисти.
„Те са тук, за да провокират, дразнят и обиждат всеки, който не е евреин. Това са хора, които се чувстват имащи право и които смятат, че целият Стар град, целият Йерусалим, цялата Света земя им принадлежи“, казва той.
Той показва видео как той и приятелите му се изправят срещу маскиран израелец, който се опитва да се качи на стената, за да свали знамето на арменската патриаршия, което носи кръст. По-късно инцидентът е довел, казва той, до това, че приятелите му са били напръскани с лютив спрей, наречени са терористи и са имали проблеми с полицията. Полицията казва, че е реагирала на сигнали за сбиване и че полицаите са били блъскани.
Сетраг иска повече международно внимание към сектантските проблеми.
„Или християнският свят ще реши да се събуди и да защити своите християнски братя, които са тук, защитавайки земите, където е ходил Исус, което е родното място на християнството, или ще загубим всичко“, казва той.
Израелската полиция често е обвинявана в бавна реакция, но в изявление те казаха, че „приемат актовете на тормоз, насилие и вандализъм от всякакъв вид с острота. Всички инциденти бяха решени бързо и решително.“
„Израелските полицейски сили работят усърдно, за да поддържат сигурността, реда и свободата на богослужението за членовете на всички религии и деноминации“, добавиха те.
По тесните улички на Стария град, близо до Сионската порта, Йерусалимският междукултурен център (JICC) е организация с нестопанска цел, която се опитва да промени нагласите и поведението. В продължение на почти десетилетие той проследява атаки срещу християнско духовенство, имущество, поклонници и местни жители.
„През последните три месеца засякохме десетки атаки и целта сега е да използваме данните, за да покажем на политиците, че това не са индивидуални или изолирани действия“, казва Даниел Хасън, директор на JICC.
Центърът насърчава свидетели и жертви на сектантско насилие да се представят, организира доброволци, които да придружават християнски шествия и работи с лидери от различни религии в Стария град.
„Това, което ни липсва в момента, е нашите политически лидери също да говорят против актовете на насилие“, казва Хасън.
„Залозите тук са много, много високи. Старият град е важен за всички монотеистични религии, което представлява повече от половината човечество, така че ние имаме задължението да се грижим за неговия специален характер в името на всички.“
Обратно на православното шествие на Разпети петък, група местни жители пристигат в църквата Божи гроб – построена на мястото, където се смята, че Исус е бил разпнат, погребан и възкресен.
Този Великден, с много притеснения за бъдещето си, християните в Йерусалим казват, че се придържат към посланието на празника за надежда.