ЕК започна разследване срещу китайските електрически автомобили

Комисията ще проучи дали бившата азиатска империя не субсидира силно индустрията си

Европейската комисия днес официално започна антисубсидийно разследване на китайски електрически автомобили, съгласно известие, публикувано в Официалния вестник на ЕС.

Разследването е по собствена инициатива на Комисията, а не е в резултат на официална жалба от индустрията на ЕС, както обикновено се случва. Председателят Урвула фон дер Лайен предупреди за него в обръщение си за състоянието на Европейския съюз миналия месец, когато тя каза, че световните пазари са „наводнени“ с по-евтини китайски електрически автомобили, пише „Политико“.

Разследването последва натиск от френското правителство, което настоява за укрепване на индустриалната защита на Европа срещу бързо развиващата се индустрия за електрически превозни средства в Китай. Но това предизвика загриженост в Германия, чиято автомобилна индустрия присъства силно на китайския пазар. Германия се опасява, че Пекин може да отмъсти и да започне пълномащабна търговска война .

Брюксел ще разследва вноса на нови акумулаторни пътнически електрически превозни средства, произведени в Китай, независимо дали са китайски или европейски марки. Тези разследвания се случват, когато чужда държава е заподозряна в субсидиране на продукти по начин, който вреди на европейската индустрия – както изпълнителната власт на ЕС смята, че е така.

Сега Комисията ще потърси реакция от китайското правителство и засегнатите компании.

В първи публичен коментар китайското министерство на търговията смъмри ЕС, заявявайки , че искането му да участва в консултации в рамките на много кратък период от време е сериозно нарушение на неговите права. Пекин също се оплака, че не са му предоставени адекватни консултантски материали.

В рамките на разследването Комисията ще трябва да докаже дали износителите на автомобили са получавали субсидии от китайското правителство през определен период от време и дали тези субсидии са били вредни за европейската индустрия.

Временни мита ще трябва да бъдат наложени в рамките на девет месеца, докато окончателните мита бъдат задействани най-много 13 месеца след началото на разследването.

Leave a Comment