Голям производител на олио в Украйна започна да преработва рапица, но е недоволен от качеството
Един от основните играчи на пазара на маслодайни семена в Украйна, специализиран в преработката на слънчоглед – OptimusagroTrade – започна да преработва рапица. Това съобщи заместник-генералният директор на OptimusagroTrade по стоковите потоци Роман Сузак на XXI международна конференция „Масло-маслодобивна индустрия-2023“, която се провежда на 23 октомври в Лвов.
Той каза, че 40% от предприятията на компанията (които са 11) се намират във временно окупирани територии или в зоната на военни действия, цитира apk-inform.
„Поради факта, че заводът за екстракция на масло на компанията се намира в град Запорожие, слънчогледовите семена бяха закупени в южния регион. След окупиране на нашите елеватори за зърно в Херсонска и Запорожка област, географията на покупките беше променена… Идеята да започнем преработка на рапица се дължи на нейната сезонност. Жътвата на рапица започва през юли, на слънчоглед – през септември. Разликата е 2 месеца. Във време, когато предприятието стои на място поради липсата на суровина (слънчоглед) в региона, има възможност да закупите/преработите рапица и да продължите да работите във военни условия“, обясни Р. Сузак.
Сред другите причини той посочи ниската конкуренция сред преработвателите на рапица в региона; маргинална обработка на това маслодайно семе; изгодни ценови условия и голямо търсене на пазара на продукти за преработка на рапица.
„Известно предизвикателство беше ниското качество на суровините – преди старта на проекта изглеждаше, че количеството рапица е достатъчно. Но когато започнахме да вземаме проби и да изследваме наличната рапица в региона – половината не отговаряше на качествените показатели. Спектърът на предлагането започна да се стеснява“, отбеляза Р. Сузак.
Лекторът уточни, че капацитетът на предприятието за преработка на рапица е 1200 тона на ден. През настоящата година вече са преработени 43 хил. тона рапица, от които са произведени 20 хил. тона рапично масло и 23 хил. тона шрот. Продуктите се изнасят за Европа и Азия (50/50). Основните купувачи са производителите на биодизел.