Как да продадете земеделските продукти с интелект и финес? 2. Творческите идеи на младите Ралчеви

Васко организира онлайн продажби за милиони на козметичните продукти на фирмата в България и Европа. Елена е въодушевена от идеята да увеличи сергиите с плодове и зеленчуци на самообслужване и от инициативата „Набери си сам“

Няколко успешни бизнес истории бяха разказани по време на биологичната конференция, която се проведе в Пловдив на 25 и 26 юни. Сред тях бе запомнящите се разкази на Васил Ралчев и неговата сестра Елена. Коренът, който дава енергия на техните съвременни идеи, е в биостопанството за маслодайна роза, лавандула, плодове и зеленчуци и биодестилерията, създадена от родителите им Веселина и Николай Ралчеви.

Васил Ралчев с микрофона. До него е Елена

Той

Васил Ралчев, онлайн мениджър на семейната фирма за аромати и козметика Ина есеншълс, започна разказа си от далечната 1999 г.

Тогава съдбата почукала на вратата на средностатистическото семейство Ралчеви от Панагюрище и им предложила да станат биопроизводители и биопреработватели на маслодайна роза и лавандула. Дотогава те се занимавали с музика и с гасене на пожари.

Говорейки за родителите си, Васил описа накратко колко труден и хаотичен е бил пазарът на розово и на лавандулото масло. Несгодите продължили до срещата на фамилията с голяма европейска козметична компания, която след като изследвала продуктите на Ина есеншълс, решила да работи с тях. Чак през 2011 г. фирмата от Панагюрище излязла на печалба. По-късно със средства от реализираните етерични масла, семейството изпратило Васко във Великобритания, където да се обучи в мениджмънта на земеделието.

Прочети още:

Веселина Ралчева за лъжите и истините в бизнеса с маслодайната роза

„Бях много въодушевен от дигиталния маркетинг“, припомня си той. „От университета в Англия реших да направя през февруари 2019 г. онлайн магазин на нашите продукти през фейсбук страница.“

Васко използвал възможността страницата да бъде рекламирана срещу ниско заплащане от Фейсбук (ФБ) пред български потребители. Реакцията била незабавна. През първия месец той реализирал оборот за 14 000 лева и 2 000 лева печалба. Тогава решил да не остава в Англия, а да се върне у нас.

Отначало обръщал най-голямо внимание към изпълнението на поръчките и изпращането им през куриер до клиентите. Почти не публикувал текстове във ФБ страницата на Ина есеншълс, само продължил да плаща на социалната мрежа да рекламира онлайн магазина.

Младият мениджър работил съвсем самичък около половин година, когато решил да смени тактиката. Започнал да разказва истории в страницата на магазина. Показвал свои снимки и снимки на семейството, на полетата с лавандула и с рози. Запознавал читателите с ползите от продуктите и т.н. Междувременно създал и блог, където публикувал историите. Така през септември 2019 г. оборотът станал 30 000 лева. А през януари 2020 г. достигнал 200 000 лева и то само от продажби в България.

Приказката продължава с Германия, където Васко се свързал с български логистични центрове и същите, преведени на немски истории, започнали да пленяват и германските потребители.

„Тогава разбрах, че светът има огромен интерес към истинските неща и истинските истории“, продължи увлекателно младият предприемач. До края на година продуктите започнали да се предлагат по същия модел в още 12 европейски държави.

Относно данъчните пречки, Васко Ралчев поясни, че те не съществуват. Продавате нещата от България в различни други страни и плащате в България ДДС.

„В момента работим само с български екип. Имаме 30 души в чужбина. Използваме най вече ChatGPT за преводите.“

След Васко Ралчев, микрофонът премина в ръцете на сестра му Елена, която пък менажира пазара на биологичните плодове и зеленчуци – пъпеши, картофи, лук и малини, отново производство на Ралчеви.

Прочети още:

Как да продадете земеделските продукти с интелект и финес? 1. Историята на „Хармоника“

Тя

Елена обясни, че продукцията на семейното стопанство се предлага активно в София, Пловдив, Панагюрище и селата около него. Има дни, в които семейството се разгръща „на четири фронта“ в различни части на страната. „Случвало ми се е да продам над един тон пъпеши за ден. Ние така и не можем да стигнем до продажби на едро, защото имаме предостатъчно клиенти (на дребно).“

Поради многото биологична продукция и недостига на продавачи, се появила „щурата идея“ да се направят сергии на самообслужване. Първата сергия била в село Бъта, където един ден продукцията била наредена красиво, с обявени достъпни цени и … изоставена, без човек зад щанда.

След няколко дни този експеримент станал известен на цялото село, което започнало да си пазарува биопродукти от самотната сергия. Именно жителите на Бъта показали, че идеята „напазарувай си сам“ има светло бъдеще.

Това лято семейство Ралчеви планира да увеличи значително броя на своите сергиите на самообслужване из страната.

Но това не е всичко. Младото поколение в семейството иска да превърне търговията в изживяване и да приложи друга тактика: „Набери си сам“.

Тази година с една обява във ФБ стотици туристи от близо и далеч се впуснали в авантюрата да берат розов цвят в ранни зори в градината на Ралчеви.

След приключването на работния ден набраната продукция се претегляла, а туристите се отправяли към дестилерията, за да бъдат запознати с процеса на производството. След това те се отбивали и в магазина да напазаруват от ароматните фирмени продукти. „Забелязахме колко са щастливи от всичко това. Накрая винаги питат: Кога ще можем пак да дойдем?“, разказа Елена.

„Ние създаваме ФБ група и дори не организираме спане!“, намеси се в историята Васко. „Пускаме една Гугъл локация на нивата с рози. Хората пристигат при нея със собствен превоз, набират розите и после с помощта на локацията на дестилерията, идват при нея. Това го правихме всеки уикенд. Събираха се 300 души, които накрая осигуряваха значителен оборот и в магазина на фирмата. После всичко това се мултиплицира, защото пристигналите казват на познати, които също идват и т.н.“

„Замислихме се, че това може да се превърне в нещо голямо“, продължи Елена Ралчева. „Например през следващата година, когато ще е готова новата дестилерия, можем да поканим хиляди туристи и да превърнем Панагюрище в един от центровете на земеделски туризъм.“

„Набери си сам“ може да се приложи и при биологичните плодове и зеленчуци, които Ралчеви отглеждат.

„Хората имат голям глад за нещо специално, нещо различно. И в момента, в който им го предложиш, те се събират“, обобщи впечатленията си момичето.

Leave a Comment