Проектонаредба: Срокът за кандидатстване по 4 инвестиционни интервенции няма да бъде по-малък от 60 дни

Увеличаване на бюджета по приема може да се извършва само до публикуване на класирането на заявленията за подпомагане

Проектонаредба за реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, за сключване и изменение на административни договори, за налагане на административни санкции … е публикуван за обществено обсъждане (прочети ТУК).

Наредбата регламентира реда за предоставяне на финансова помощ за инвестиционните интервенции (чл. 73 и 74 от Регламент (ЕС) 2021/2115), интервенциите за стартова подкрепа (чл. 75), интервенциите за сътрудничество – без ЛИДЕР (чл. 77) и обмен на знания и разпространение на информация (чл. 78).

Наредбата урежда и изплащане на помощта по същите интервенции, включително и интервенциите от ЛИДЕР, финансирани от ЕЗФРСР.

Съгласно ЗПЗП обществените отношения, свързани с прилагане на Стратегическия план са уредени в закона, Наредба № 105 от 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол (обн., ДВ, бр. 82 от 2006 г.), наричана по-нататък „Наредба № 105 от 2006 г.“ и настоящия проект за наредба.

При разработване на правилата, уредени в проекта на наредбата е взет предвид опита от прилагане на Програма за развитие на селските райони за предходните два програмни периода.

В чл. 68, ал. 4 от ЗПЗП е предвиден срока и възможността кандидатите да искат разяснения по утвърдените условия за кандидатстване. В чл. 4 от проекта на наредба за Управляващия орган е

предвиден по-кратък 7-дневен срок за отговор по исканите разяснения,

спрямо досега прилагания подход.

Във връзка с по-доброто насочване на финансова подкрепа, ограничаване на изкуствено създаване на условия и осигуряване на възможност за бърза реакция при кризи (като например наводнения в община Бисер, извънредната ситуация в община Хитрино, войната в Украйна, пандемията от КОВИД 19, африканска чума по свинете и др.) в чл. 3, ал. 2 е предвидено да се създават допълнителни ограничения по отношение условията за допустимост на кандидати, дейности, инвестиции или разходи в условията за кандидатстване, а в чл. 5, ал. 3 заявленията за подпомагане да се подават в по-кратки срокове.

В проектът на наредба е предвиден

минимален срок за подаване на заявления за подпомагане от 60 дни.

В заповедта за откриване на приема може да има определени два или повече крайни срока за подаване на заявления, с които се определят няколко периода за подаване на заявления с различни начални и крайни дати.

На база констатирани в последните години проблеми във функциониране на информационни системи и регистри, в чл. 5, ал. 5 е предоставена възможност за удължаване на срока за прием на заявления за подпомагане, само когато това е обвързано с кандидатстването по конкретния прием.

С цел намаляване на административната тежест в чл. 6 са намалени изискваните от кандидатите документи и информация, които са достъпни за договарящия орган.

В чл. 9 и 10 са описани възможностите за оттегляне и промяна на заявлението за подпомагане съгласно предвиденото в Регламент (ЕС) 2021/2116, задължение страната-членка да ги регламентира.

Срокът за извършване на цялостна оценка е до шест месеца

от крайната дата за подаване на заявленията за подпомагане. Този срок е определен въз основа на опита от прилагане на Програма за развитие на селските райони.

В чл. 11 е въведена и прилаганата от Държавен фонд „Земеделие“ през предходни програмни периоди процедура за предварителна оценка по критериите за подбор. За ускоряване процеса по разглеждане на проектите, тази процедура може да бъде предвидена в условията за кандидатстване по определени приеми, за които се очаква постъпването на голям брой заявления за подпомагане, за които няма да бъде наличен достатъчен бюджет.

С цел защита интересите на кандидатите, в проекта на наредба е включена процедура за подаване на мотивирани възражения при присъждането на по-малко точки от заявените от кандидата точки от предварителната оценка.

Съгласно чл. 68, ал. 5 от ЗПЗП

увеличаване на финансовия ресурс по приема

може да се извършва само до публикуване на класирането на заявленията за подпомагане. За да бъде изпълнена разпоредбата на закона в проекта е предвидено, че за заявленията за подпомагане, с които се надхвърля 150 на сто от разполагаемия бюджет не се предоставя безвъзмездна финансова помощ. Чрез този подход се осигурява по-бързо изпълнение на Стратегическия план и дава възможност за провеждане на нови приеми на заявленията, адекватни на актуалните потребности на кандидатите.

Административните проверки ще се извършват за всички заявления за подпомагане и придружаващите ги документи и обхващат всички елементи, които е възможно и целесъобразно да бъдат проверени чрез административни проверки. В проекта на наредба са уредени посещението на място и проверките на място.

В проекта са посочени

четири системи за оценка на обоснованост на разходите,

които отговарят на предвидените в Стратегическия план. В условията за кандидатстване ще може да се предвижда използването на една или комбинация от различни системи за оценка, в зависимост от спецификата на подпомаганите дейности.

В чл. 13 са описани основанията, въз основа на които заявлението за подпомагане ще получи пълен и частичен отказ за финансиране и съответно ще бъде включено в списъците по ал. 8.

На одобрените кандидати, чрез СЕУ, се изпраща проект на административен договор. В проекта на наредба е описан реда за изменение на административните договори.

В проекта на наредба детайлно са уредени

административни проверки и проверките на място,

които се извършват от Държавен фонд „Земеделие“ на исканията за плащане.

Държавен фонд „Земеделие“ ще изплаща помощта след извършване на необходимите проверките и при спазване на принципите, заложени в чл. 79 от Закона за подпомагане на земеделските производители. Също така, подробно са уредени изискванията, свързани с намаляванията и отказа от плащане на помощта, както и налагането на финансови корекции и административни санкции.

В § 16, ал. 2 от Преходните и заключителни разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители (обн., ДВ, бр. 39 от 2024 г., в сила от 1.05.2024 г.) е предвидено за прием 2024 г. по интервенция по чл. 78 от Регламент (ЕС) 2021/2115 (а именно „Обмен на знания и разпространение на информация“ – б.р.) условията и редът за изплащане, за отказ за изплащане и намаления на плащанията, и за оттегляне на изплатената финансова помощ да бъдат уредени в тази наредба. Поради това са включени специфични разпоредби.

В отделна глава се уреждат условията и реда за последващите проверки след извършване на плащане, включително и за спазване на задължението за дълготрайност на операциите по интервенциите, за които е предвиден период на мониторинг.

Leave a Comment