Зърнопроизводителите питат МЗХ: Защо в последната минута?
От НАЗ препоръчват на аграрното министерство да стопира временно проектонаредбата за преразпределителните плащания
Управителният съвет на Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) публикуваха късно вечерта днес становище за четирите проектонаредби, качени в електронната страница на Министерството на земеделието и храните (МЗХ) миналата седмица. Зърнопроизводителите приветстват започналото обществено обсъждане на проектите на нормативните документи, но имат съществен въпрос: Защо в последната минута МЗХ подлага на обсъждане документи, които до 1 март трябва да бъдат представени на Европейската комисия?
По един от най-спорните документи – този за преразпределителните плащания, заложен в проекта за промяна на Наредба 2, от бранша предлагат министерството да стопира временно готвените промени.
Ето и официалното становище, публикувано на страницата на НАЗ:
На проведено заседание на Управителния Съвет на Националната асоциация на зърнопроизводителите на 24.02.2014 г. в гр. Монтана бяха обсъдени последните публикувани от МЗХ проекти на наредби за изменение и допълнение на ключови за земеделския сектор нормативни актове. В тази връзка НАЗ отправя следните конкретни предложения по готвените промени в наредбите:
1) Наредба 2 от 21.02.2011 г. за специалните изисквания за участие в одобрените схеми за национални доплащания и за специфично подпомагане;
НАЗ приветства започналото обществено обсъждане на Наредба 2 и задълбочаването на дискусиите относно приемане на схемата за преразпределително плащане.
Въпреки всичко НАЗ пита защо МЗХ започва обществено обсъждане в последната минута, след като държавите членки трябва да уведомят до 1 март 2014 г. ЕК за решенията си относно преходната 2014 г. съгласно Регламент 1310/2013 г.?
За да се вземе аргументирано решение по отношение прилагането на схемата и за да протече общественото обсъждане възможно най-прозрачно и ефективно е наложително МЗХ да предостави на земеделската общественост следните базови материали:
А) Изготвения анализ от страна на МЗХ за ефекта от прилагане на преразпределителното плащане върху земеделските стопанства в България;
Б) Изготвения анализ от страна на МЗХ зе ефекта от прилагане на намаление на директните плащания над 150 хил.евро;
В) Изготвените условия и начин на прилагане на схемата за преразпределителното плащане.
С оглед на стратегическата значимост на конкретната схема, като инструмент на Общата селскостопанска политика 2014-2020 г., НАЗ настоява готвените промени в Наредба 2 от 21.02.2011 г. за специалните изисквания за участие в одобрените схеми за национални доплащания и за специфично подпомагане в частта за въвеждане на схемата за преразпределително плащане да бъдат временно стопирани.
2) Наредба 11 от 06.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на м.214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013 г.;
А) В готвените промени на Наредбата се разрешават корекции на допусканите грешки в някои от под-мерките на мярка „Агроекологични плащания”. НАЗ смята, че е справедливо всички кандидати за подпомагане по м.214 във всички под-мерки и направления да бъдат поставени при равни условия;
Б) Не става достатъчно ясен текстът в §7, чл. 47, ал.1, т.3 – необходимо е да се конкретизира „за оставащия период от ангажимента”;
В) §16 от Преходни и заключителни разпоредби звучи нелогично и неадекватно спрямо останалите промени в Наредбата – необходимо е конкретният параграф да отпадне.
3) Наредба 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване на, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за административен контрол;
Във връзка с готвените промени в Наредба 105 НАЗ смята, че ще бъде по-оперативно, ефективно и прозрачно за работата на земеделските производители, подготвяният специализиран слой „Постоянни пасища”, както и специализираният слой „Площи в добро земеделско състояние” да бъдат публични по аналог на площите в НАТУРА 2000 и площите с висока природна стойност.
4) Наредба 11 от 03.04.2008 г. за условията и реда за прилагане на мярка 211 (НР1) и мярка 212 (НР2) от ПРСР 2007-2013 г.
НАЗ смята, че с отпадането на петгодишния ангажимент за земеделските производители от необлагодетелстваните райони ще се постигне благоприятен ефект върху българското земеделие и ще се ограничи отливът на фермерите от земеделска дейност или преминаването им към други икономически сфери.
Свързани публикации: Светлана Боянова: МЗХ дава лош сигнал – взима ключови решения без консенсус