ЕВН предупреждава ДКЕВР за „непредвидими последици“ за енергетиката
Енергийният доставчик отказва да поеме вината на държавата и призовава регулатора да спре процедурата по отнемане на лицензията
Днес, 07.04.2014 г., ЕВН България Електроснабдяване представи своето становище на открито заседание в ДКЕВР във връзка с решение на комисията за откриване на процедура за отнемане на лицензията на дружеството като краен снабдител.
В своето становище ЕВН България Електроснабдяване посочи, че не приема да бъде упреквано за настоящата ситуация в сектора, нито да носи вина за недостига на средства в НЕК. Дружеството не приема да бъде обвинявано и за евентуално бъдещо увеличение на цените на електроенергията с цел покриване на този дефицит.
Конкретният дефицит, за който ЕВН България Електроснабдяване е упреквано в момента, е в резултат от дългосрочна държавна политика за насърчаване на зелена енергия, което е отговорност на самата държава, а ДКЕВР като регулираща орган е призван да създаде подходящ механизъм за финансиране на тази държавна политика. За периода 1 юли 2012 г. до 31 юли 2013 г. дефицитът за ЕВН България Електроснабдяване, в следствие на изпълнение на тази държавна политика е в размер на 248,6 млн. лв.
Трябва да се отбележи, че ЕВН България Електроснабдяване и останалите крайни снабдители бяха натоварени със задължението да изкупуват, произведена на тяхната лицензионна територия енергия от ВЕИ, за което да бъдат изцяло компенсиране от държавното дружество. Консолидирането на всички приходи и разходи в НЕК, като обществен доставчик, е механизмът, който държавата е избрала за реализация на тази своя политика по насърчаване на производството от ВЕИ. Ето защо всички приходи (включително надбавките за зелена енергия), които идват от потребителите, също се събират в НЕК. Този т.нар. “pass through” принцип беше въведен през 2007 г. и все още се прилага. По този начин формално НЕК винаги е била отговорна да предложи на ДКЕВР размер на добавките, който да е достатъчен за финансиране на всички разходи необходими за реализиране на държавната политика, свързана с ВЕИ. ДКЕВР от своя страна е отговорна да осигури достатъчно приходи за това. В този смисъл законът поставя ЕВН България Електроснабдяване „по средата“ между производителите на енергия от ВЕИ, НЕК и потребителите, но без да му дава формални инструменти, да влияе върху финансовите отношения между тези страни. В последните години всички сме свидетели на регулаторни решения, които са спорни от правна и икономическа гледна точка. Важни актове на ДКЕВР като Методиката за компенсиране от 2012 г. и Решението за цена достъп за ВЕИ производители от 2012 г. бяха отменени от Върховния административен съд.
Въпреки че в заявлението си за нови цени от 1 юли 2013 г. НЕК беше посочила, че има некомпенсирани разходи за енергия от ВЕИ, при определяне на цените и ДКЕВР, и НЕК не осигуриха необходимото финансиране за осъществяване на държавната политика за насърчаване на ВЕИ чрез т.нар. „зелена добавка“. В резултат от това цялата система остана недофинансирана.
EVN България Електроснабдяване „алармира“ и многократно информира всички компетентни институции за огромния дефицит, създаван в системата в продължение на повече от година.
От юли 2012 г. досега EVN България Електроснабдяване изпрати общо 105 писма до институциите по този въпрос. Въпросът беше поставян пред всеки от шестимата нови председатели на ДКЕВР и седмината изпълнителни директори на НЕК през последните 20 месеца. До този момент нито една институция не се е ангажирала с решаването на проблема.
Ето защо считаме, че настоящата позиция на ДКЕВР да се дистанцира от проблема и да стовари цялата тежест и отговорност върху EВН България Електроснабдяване е неприемлива и непродуктивна. Сегашната криза в сектора може да бъде преодоляна единствено, ако ДКЕВР поеме отговорност за създаване на законосъобразен и справедлив механизъм за компенсиране, както препоръча и Световната банка в доклад от 27.5.2013 г. Със стартирането на процедура за отнемане на лицензията на EВН България Електроснабдяване, ДКЕВР рискува да предизвика непредвидими за енергетиката последици предвид неясната законова рамка. В тази връзка считаме, че отнемането на лицензии само по себе си няма да помогне за покриването на съществуващите дефицити, но ще внесе допълнително напрежение и несигурност в системата и сред клиентите. Със или без EВН България Електроснабдяване този дефицит в системата остава. Начинът да се подкрепи финансовата стабилност на НЕК, както и сигурността на националното снабдяване с електроенергия, не трябва да бъде за сметка на финансовата стабилност на крайните снабдители и сигурността на регионалното снабдяване. Не трябва да забравяме, че националните закони и мерките, предприети от българските държавни органи, трябва винаги да бъдат в съответствие със законите на Европейския съюз (като например директивите относно енергетиката и правилата за държавна помощ). В конкретния случай с EВН България Електроснабдяване нито един от тези стандарти в европейското законодателство не е спазен.
С оглед на всичко това дружеството смята, че няма основания за да бъде отнета лицензията му за дейността краен снабдител и настоя пред ДКЕВР процедурата да бъде преустановена незабавно. Като дългосрочен инвеститор, вложил значителни средства в българския енергиен сектор, EВН е заинтересовано от стабилността на сектора и ще продължи да работи за неговото устойчиво развитие в услуга на клиента.