… Изказваме нашето искрено възмущение от ДФ „Земеделие“

Асоциацията на земеделските производители в България (АЗПБ), Българската асоциация на консултантите по европейски програми (БАКЕП), Национална асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) подготвиха общо обръщение към земеделския министър проф. Димитър Греков и шефа на ДФ „Земеделие“ Мирослав Николов. В него те изразяват възмущение и притеснение от цялостното забавяне на работата на фонда. Копие от него е изпратено и до вицепремиера и министър на правосъдието Зинаида Златанова.  писмо-1-

„Фондът бави отговори на молби и жалби с по 6-7 месеца, а понякога и с две години“, се казва в писмото.  „… Много често, официалните телефони, на които бенефициентите звънят в ДФЗ не се вдигат, а ако някой случайно вдигне слушалката казва, че няма достъп до информация и/или дава некоректна информация.“

„Недопустими и непрофесионални са отношенията между ДФЗ и МЗХ в период, в който и двете институции би трябвало да впрегнат целия си ресурс, капацитет и енергия…“, продължават организациите.

В края на писмото се посочва, че „при положение, че ДФЗ трябва да разплати през 2014 г. близо 1 млрд. лева, за да не се загубят пари от бюджета на ПРСР, ДФЗ трябва да разплаща месечно над 130 млн. лева до края на годината, а на практика месечните плащания от страна на ДФЗ са в пъти по-малко в момента. Ако не се предприемат спешни мерки в тази посока, потенциалната загуба по ПРСР само в края на годината може да надхвърли половин милиард лева.“

Ето и цялото писмо без редакция:

„Бихме искали да изразим силното си притеснение относно цялостното забавяне на работата на Държавен фонд „Земеделие“ не само с разглеждането на подадените през миналата година проекти по мерки 121, 311 и 312, но и по отношение на казуси от текущата стопанска дейност на фермерите, както и на последващия контрол на обществените поръчки за проекти, които се изпълняват от общините. Фондът бави отговори на молби и жалби с по 6-7 месеца, а понякога и с две години. Същото се отнася и за подписването на анекси и всякаква административна дейност. Това възпрепятства сериозно придвижването на проекти и казуси в съответните срокове, и важи с особена сила за заявленията на бенефициентите по Програма за развитие на селските райони за периода 2007-2013, чието прилагане е към своя край.

В тази връзка, изразяваме нашето искрено възмущение срещу настоящата практика на ДФЗ по отношение на липсата на комуникация между бенефициентите по ПРСР и администрацията на ДФЗ. Много често, официалните телефони, на които бенефициентите звънят в ДФЗ не се вдигат, а ако някой случайно вдигне слушалката казва, че няма достъп до информация и/или дава некоректна информация, и на практика е невъзможно никой да се свърже с ДФЗ и да получи необходимата публична информация. Искаме още веднъж да заявим нашето становище, че наличието на прозрачност и коректна публична информация са предпоставките за намаление на корупционните практики в администрацията.

Недопустими и непрофесионални са отношенията между ДФЗ и МЗХ в период, в който и двете институции би трябвало да впрегнат целия си ресурс, капацитет и енергия за адаптиране на администрацията към новите правила за подпомагане по схеми и мерки през програмния период 2014-2020г.

Обръщаме внимание, че декларация, подобна на настоящата, беше изпратена до компетентните органи и на 31.03.2014 г., но за съжаление от нея нямаше почти никакъв ефект.

Считаме за неприемливо разглеждането на проекти да се бави повече от година и за неуважително спрямо бенефициентите, които са нашите данъкоплатци, да се изтъкват редица неуместни оправдания за забавянето, включително и неразбирателство между ДФЗ и МЗХ. Искаме да вярваме във възможностите на ДФЗ да работи бързо и качествено, както и във високия професионализъм на МЗХ като Управляващ орган на ПРСР. Вярваме, че опитът, който ДФЗ има натрупан за повече от 10 години управление на европейски средства, би следвало да позволи, с подкрепата от страна на Управляващия орган, бързото вземане на правилните експертни решения. Само тогава ДФЗ и УО ще постигнат стандарта на добре работеща европейска администрация.

Поради това, ние като обществени организации, Ви приканваме към отговорно и съвестно изпълнение на делегираните Ви задължения и отговорности, както и към това да изпълните дадените обещания в срокове, които няма да навредят на фермерите и на потенциала за развитието на селските райони. Очакваме възможно най-скоро да видим резултати от направените промени чрез скорошно приключване на процедурата по разглеждане на проектите и цялостна мобилизация в работата на ДФЗ и МЗХ по всички направления.

Наясно сме, че има недостиг на средства по мерките 121, 311 и 312 и за пореден път настояваме тези проекти да бъдат финансирани със средства от Гаранционния фонд и/или от неусвоените средства от вече одобрени, но неизпълнени проекти по мерки 321 и 322. Припомняме отново, че залежалите в ДФЗ проекти по мярка 121 са основно за модернизация на стопанства, развиващи дейност в секторите зеленчукопроизводство, овощарство и животновъдство, обявени за приоритетни от настоящото управление и залегнали като такива в плановите документи за новия програмен период 2014-2020 г. Освен това проектите по мярка 121 са бързооборотни и ако бяха одобрени навреме, по-голямата част от бенефициентите щяха да подадат заявките си за плащане до есента на тази година. Отделно ДФЗ е длъжен да уведоми бенефициентите за това с какви точки разполагат проектите им и къде се намират в ранкинга на интернет страницата си, което към момента все още не е направено. 80% от проектите по мерките 311 и 312, както е известно, са за селски туризъм и забавянето ги обрича на неизпълнение, защото са свързани със строителство. Същото важи и за общинските проекти, тъй като летните месеци са най-подходящи за изпълнението на инфраструктурни проекти.

По отношение на проектите по мерки 121, 311 и 312 от ПРСР, обръщаме внимание също, че дейностите по тях не са предмет на Закона за обществените поръчки, което означава по-малък риск от забавяния при процедурите, каквито има при евентуални обжалвания при изпълнение на проектите по мерки 313, 321 и 322, и съответно по-малка вероятност за загуба на средства по ПРСР.

Във връзка със значителното забавяне, настояваме ДФЗ да компенсира бенефициентите с удължаване на срока за подаване на заявките за плащане поне до септември 2015 г., за да може да се изпълнят проектите.

Като резултат от гореописаните проблеми, риска от загуба на средства по ПРСР 2007-2013 в края на тази година е напълно реален. При положение, че ДФЗ трябва да разплати през 2014 г. близо 1 млрд. лева, за да не се загубят пари от бюджета на ПРСР, ДФЗ трябва да разплаща месечно над 130 млн. лева до края на годината, а на практика месечните плащания от страна на ДФЗ са в пъти по-малко в момента. Ако не се предприемат спешни мерки в тази посока, потенциалната загуба по ПРСР само в края на годината може да надхвърли половин милиард лева.

Използваме случая да обърнем внимание, че заседанията на Управителния съвет на ДФЗ не се провеждат, а оттам се очаква да бъдат взети важни решения, в това число по плащанията за пропаднали площи и унищожени реколти в следствие на неблагоприятните климатични условия от тази година, както и за плащанията в сектор Животновъдство. Надяваме се МЗХ и ДФЗ да положат съответните усилия за скорошно разрешаване на тези въпроси.

Считаме, че настоящият момент е критичен за предприемане на спешни действия за намаляване на загубите по ПРСР и за пореден път изразяваме готовност да Ви подкрепим в усилията за усвояването на повече и навременни средства от ЕС за българското земеделие и селски райони.

С пожелания за спорна работа.“

Гр. София, 08.07.2014 г.                             Оставаме с уважение:

АСОЦИАЦИЯ НА ЗЕМЕДЕЛСКИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ В БЪЛГАРИЯ – Венцислав Върбанов

БЪЛГАРСКА АСОЦИАЦИЯ НА КОНСУЛТАНТИТЕ ПО ЕВРОПЕЙСКИ ПРОГРАМИ – Кристина Цветанска

НАЦИОНАЛНА АСОЦИАЦИЯ НА ЗЪРНОПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ – Румяна Ангелова

КОНФЕДЕРАЦИЯ НА РАБОТОДАТЕЛИТЕ И ИНДУСТРИАЛЦИТЕ В БЪЛГАРИЯ – Евгений Иванов

Leave a Comment