Държавата постави Летище Пловдив пред фалит и директорът хвърли оставка

Иван Карнабитов

Иван Карнабитов

Държавата в лицето на Министерството на транспорта постави „Летище Пловдив“ЕАД пред фалит, в резултат на което изпълнителният директор Иван Карнабитов депозира оставка на 13 февруари.

На извънредна пресконференция вчера Карнабитов посочи, че задълженията на държавното дружество са над 1 млн. лв., като най-големият кредитор е ЕВН. За пръв път в историята на летището без заплати могат да останат 154 служители. За януари те са получили аванс от 200 лева.

Причината за тежката ситуация е в нередовното издължаване от страната на Гражданската въздухоплавателна администрация към Министерството на транспорта. Според Закона за гражданското въздухоплаване  министерството трябва да превежда пари към летището за дейности като осигуряване безопасността на полетите, поддържане на летателното поле, електроснабдяването и т.н. Тези средства се заплащат първо от авиокомпаниите към държавата, а после от държавата към летищата. За пловдивския аеропорт обаче транспортното министерство е намалило годишната сума от 2.6 млн. лв. през 2013 г. на 2 млн. лв. през 2014 г. Въпреки че средствата са орязани, те не се изплащат редовно. От юли летището не е получавало месечните вноски.

Другият приход на държавното дружество идва по линия на собствената търговска дейност. Те са увеличени от 648 хил. лв. през 2013 г. на над 1 млн. лв. за миналата година.   

„Летище Пловдив“ е международно признато резервно летище, което работи 24 часа в денонощието. Нискотарифният авиопревозвач Ryanair е основният партньор на летището и изпълнява полети до Лондон и Франкфурт, като през зимните месеци има и чартърни полети от Русия, а отскоро и от Турция. Възстановени са след 7-годишно прекъсване чартърните полети към Холандия и Англия, а от юни се очаква в Пловдив да стъпи с редовни полети и Wizz Air. Броят на пътниците е малко над 103 хиляди годишно, което не е достатъчно за самоиздръжката на летището.




Leave a Comment