Вече всяко четвърто британско семейство купува био мляко

В хипермаркетите на острова отчитат ръст до 420% в продажбата на биологични продукти

Всяко четвърто семейство във Великобритания и САЩ биопазар Лондон купува био мляко, пише UkrAgroConsult, позовавайки се на данни на „Гардиън”. Според изданието увеличеното потребление на органични продукти на Острова е много добра новина за фермерите. Един от тях е Хейдън Евънс, който се надява бумът в търсенето на биопродукти да продължи и в бъдеще. Той се занимава с биологично животновъдство вече две десетилетия и му предстои да предаде бизнеса си на своя син. „Винаги съм се страхувал, че най-накрая той ще трябва да се захване с нещо друго, но сега смятам, че биоживотновъдството има бъдеще за нашето семейство, а и като дейност. Още повече, че сега разработваме нови пасища и обмисляме да увеличим стадата,”, казва Евънс пред британското издание.

Фло Джайлс, фермерка от графство Глосчъстър също е оптимистично настроена за бъдещето на биологичното земеделие в страната. Тя отглежда 55 крави предлага директно на потребителите придобитото във фермата мляко, като за целта е поставила три млекомата в района, където живее. Ръстът в търсенето на нейното мляко от съседните райони я накарал дори да започне да предлага пакетирано мляко по интернет. Очаква се онлайн продажбата на биомляко да стартира през март.

Подобен разцвет на органичните млечни  продукти идва на фона на упадъка на целия сектор, тъй като над 1000 фермери, които до неотдавна са се занимавали с производството на неорганично мляко вече планират да изоставят бизнеса. Причината за това е постоянният спад в изкупните цени през последните шест месеца. „Някои приятели, занимаващи се с млечно животновъдство, бяха принудени да намалят стадата си, тъй като не могат да издържат при тези цени”, разказва Фло.

Така се оказва, че бъдещето може да е розово само за онези производители, които се занимават с биологично земеделие. Въпреки тактиката на супермаркетите за намаляване на разходите и спада в цените на конвенционалното мляко, органичните продукти са отбелязали ръст от 6,5% през 2014 година. Към момента делът на млечните продукти в семействата, купуващи биопродукти, възлиза на 1/3.

Продажбите на органични продукти във Великобритания вече не се диктуват само от скъпите магазини. Филиалите на два от най-големите германски дискаунтъри на Острова отбелязват годишно увеличение в продажбите на биопродукти съответно от 410 и 168%. До неотдавна секторът на производството на биологични млечни продукти във Великобритания нямаше подобен ръст.

От 2000 година все повече фермери започнаха да обръщат внимание на увеличаващия се потребителски интерес към биопродукти. Това доведе до спад в цените и до намаляване на производството на органично мляко с ¼. Тези, които не успяха да предвидят спада в цените, и не се отказаха от бизнеса си, се сблъскаха с още по-голямо поевтиняване на млякото. При това този спад е забележим само при фермерите, докато марковите млечни продукти на големите холдинги още през миналата година отбелязаха увеличение на продажбите с 13%.

Увеличение се регистрира не само при търсенето на биомляко, но и при останалите органични млечни продукти, Според Фин Котл, анализатор на пазара на млечни стоки, определено може да се говори за това, че те са хит в областта на биологичното земеделие. „При някои сегменти като млякото и сиренето, ние все още сме зависими от търговията на дребно, но познатите марки допринасят за това хората да разберат колко полезни са биопродуктите”, смята той.

Анализаторът Клайв Блек е на мнение, че успехите на големите марки млечни продукти на биопазара дават повод за оптимизъм. Според него пазарът на биологични продукти има големи шансове да постигне постоянен растеж, още повече, че ако са на конкурентноспособни цени тези продукти освен че са по-добри на вкус и са по-полезни за хората. Положителното развитие на пазара според експертите ще помогне на фермери като Хейдън, които до момента предлагат продукцията си само чрез директни продажби, да излязат от тази ниша.

Подготви: Мартин Иванов

Leave a Comment