БГ производители: Не искаме в чуждите хипермаркети, напускаме ги!

Земеделци и преработватели трябваше да влязат днес в активен диалог с представители на хипермаркети, но такъв почти нямаше на форума в Пловдив
Асен Василев в пловдивския панаир

Министър Василев се възхити на виното, с което го почерпиха в Пловдив

Не са изгодни условията за търговия в чуждите хипермаркети. Обмисляме да се изтеглим от „Кауфланд““. Това заяви днес на срещата-изложение в Международния панаир в Пловдив Златка Колева от фирма „Нико“. Дружеството оперира от 1994 година, цехът му е в село Равно поле, Софийско. Пакетира кафе, чай, захар, а последният продукт, с който се гордее, е натурален подсладител със стевия. Фирмата зарежда заведения и търговски обекти.

„95% от продукцията ни се пласира в български магазини и заведения. Те предлагат много по-изгодни условия от тези на „Кауфланд“. Като доставчик на немската верига работим на загуба“, поясни Колева.

Днес министърът на икономиката, енергетиката и туризма Асен Василев откри в Пловдив изложението, в което се включиха 117 производители на храни, агроасоциации, 8 търговски вериги, консултанти и други. В палата №14 на Международния панаир започнаха работни срещи между производители и търговци. На откриването бяха и земеделският министър проф. Иван Станков, както и изпълнителният директор на Българската банка за развитие Асен Ягодин.

„Имахме разговори с „Билла“ и „Т маркет“, но условията, които предлагат са много лоши“, потвърди нагласата Коста Петров, който е председател на организацията на производители „Българска праскова“. В сдружението участват 70 производители на праскови, чиито градини са с обща площ 3000 декара, а продукцията им е около 4500 тона годишно.

„Оказа се, че продукцията се плаща 30 дни след реализацията. Освен това хипермаркетите искат да правят промоции за наша сметка без да ни уведомяват кога ще са, за колко дни и с каква продължителност. Подобни условия не са изгодни“, коментира Попов. Той посочи, че „Българска праскова“ работи много добре с крайморските хотели, които зареждат пресни плодове от организацията. Миналата година обединените производители са изнесли 300 тона пресни плодове за Букурещ и 40 тона за Санкт Петербург, Русия.

Производителят на слънчогледово масло „Тракия ойл“ също е преценил, че не може да пласира олиото в хипермаркетите. „Основната причина е цената, на която търговците искат да продаваме стоката. Тя е под себестойността ѝ“, обясни Димитър Янков от дружеството, което произвежда олио под марката „Слънчева Тракия“.

Пред Мария Димитрова, производител на биологично краве сирене и кашкавал, въобще не стои въпроса дали да влезе в преговори с хипермаркетите. Тя е собственик на фирма „Еко Асорти – Й.Б.“ЕООД, която се намира в село Мечкарево, община Сливен. „Продавам продуктите в супермаркети в Сливен и Ямбол, много доволна съм“, подчерта жената, която има и собствена кравеферма. Тя поясни, че не би влязла в сдружение с други мандри, защото няма да е сигурна дали техните продукти ще са с качеството на нейните.

Щандовете на големите търговци не отбелязаха интерес от страна на производителите. Истински контакти не се получиха.

Министър Асен Василев: 

Доволен съм от това, което видях и опитах, заяви пред щанда на пловдивския производител на картофи за семепроизводство „Сортови семена“ министър Василев. „Опитахте ли българското сирене? А виното?“, попита той. Според него продуктите са с изключително високо качество. „Направихме необходимото, за да срещнем днес производителите с големите търговци. Надяваме се на добър резултат“, каза още той. Министър Василев поясни, че Комисията за защита на конкуренцията е започнала да прави секторен анализ на търговската дейност на чуждите хипермаркети. Той трябва да установи дали българските производители са равнопоставени на щандовете със западните им колеги по отношение на такси, промоции и други условия. „Очаквам резултатите от тези ревизии да бъдат оповестени скоро“, каза Асен Василев.

Министър Иван Станков:

„Само 10% от плодовете и зеленчуците в чуждите хипермаркети са български. Причината за това е, че не можем да правим партиди, че производителите не са интегрирани“. Той посочи Асоциацията на зърнопроизводителите като добър пример за бранш, който умее да си защитава интересите. „Те имат хоризонтална и вертикална интеграция“, уточни министърът. Асоциация „Български пипери“ също бе цитирана от проф. Станков като образец, който трябва да се последва от овощарите и градинарите.

До 15 май България трябва да изрази ясно становището си относно използването на вредните за пчелите неонуклеотидни препарати. На заседание на правителството било решено официалната позиция на държавата ни пред Съвета на министрите да е срещу опасните препарати, информира проф. Станков.

Банкерът Асен Ягодин:

„Българската банка за развитие ще продължи да подкрепя малкия и средния бизнес. По програмата „Партньори“ работим с над 30 браншови организации. Заделили сме 150 милиона лева за кредитирането на производители при много добри условия – 10-годишен срок за погасяване при 2 години гратисен период и конкурентни лихви.  По линия на Гаранционната схема по Програмата за развитие на селските райони държавата гарантира 80 процента от заемите. На микробизнеса ББР отпуска до 50 000 лева кредити при облекчени условия.“

След малко четете за преговорите на „Български пипери“ с „Метро“

 

Leave a Comment