232 общини пред големите европари по мярка 7.2 от ПРСР

Максималната помощ за един проект, свързан с пътища и В и К съобъжения, е 3 млн. евро

двата пътя при ХрабриноОтварянето на подмярка 7.2 е все по-близко, Министерството на земеделието и храните публикува проект на наредба за прилагане на подмярката „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР). Въпреки очакваната полезност на европейските средства за обновяване и създаване на нови пътища, В и К съоръжения, площади, читалища и т.н., именно предишни общински проекти станаха причина за налагане на най-голямата санкция на България заради неправилното изразходване на средствата.

232 общини, дефинирани като допустими по ПРСР, ще могат да кандидатстват с проекти по подмярка 7.2. Според индикативния график на МЗХ, тя трябва да се отвори в началото на юли за четири седмици. Финансирането на общините е на сто процента. Максималната стойност на разходите по един проект е 3 млн. евро. Това се отнася за проектите, свързани с ремонтиране, разширяване или изграждане на нов път или В и К съоръжение.

Колко е субсидията

Максималният размер за общо допустимите разходи по видове бенефициенти и инвестиции, съгласно които максималният размер на общите допустими разходи по мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от ПРСР за целия период на прилагане на ПРСР за един кандидат община, е левовата равностойност на 10 000 000 евро.

Максималният размер на общите допустими разходи за един проект за строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи общински пътища или изграждане, реконструкция и/или рехабилитация на водоснабдителни системи и съоръжения не може да надхвърля левовата равностойност на 3 000 000 евро за един кандидат община.

Максималният размер на общите допустими разходи за един проект за дейностите изграждане, реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на социална инфраструктура не може да надхвърля левовата равностойност на 2 000 000 евро, за един кандидат община или ЮЛНЦ.

Максималният размер на общите допустими разходи за един проект за дейностите изграждане, реконструкция, ремонт, реставрация, закупуване на оборудване и/или обзавеждане на обекти, свързани с културния живот, включително мобилни такива, включително и дейности по вертикалната планировка и подобряване на прилежащите пространства не може да надхвърля левовата равностойност на 200 000 евро и левовата равностойност на 1 000 000 евро за целия период на прилагане на ПРСР 2014 – 2020 г. за един кандидат община или читалище.

Максималният размер на общите допустими разходи за един проект за дейностите реконструкция и/или ремонт на общински сгради, в които се предоставят обществени услуги, с цел подобряване на тяхната енергийна ефективност; изграждане, реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на спортна инфраструктура; реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на общинска образователна инфраструктура с местно значение в селските райони за строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи улици и тротоари, и съоръженията и принадлежностите към тях не може да
надхвърля левовата равностойност на 1 000 000 евро, за един кандидат община или ЮЛНЦ.

Приоритети по подмярката:

Чрез критериите за подбор при инвестиции в строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи общински пътища, и съоръженията и принадлежностите към тях приоритет ще бъде даван на:
1. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура в Северозападен район;
2. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура, обслужваща общини с високо ниво на безработица;
3. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура, която осигурява транспортна свързаност на населени места от селските райони до малките градове от 4-то йерархично ниво съгласно НКПР;
4. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура, която осигурява директна свързаност на населено място с втори и трети клас републикански пътища;
5. Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториално въздействие.

Чрез критериите за подбор при инвестиции в строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи улици, тротоари, и съоръженията и принадлежностите към тях приоритет ще бъде даван на:
1. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура в Северозападен район;
2. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура, обслужваща общини с високо ниво на безработица;
3. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура, която осигурява транспортна свързаност на населени места от селските райони до малките градове от 4-то йерархично ниво съгласно НКПР (съгласно приложен списък);
4. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура, която осигурява директна свързаност на населено място с втори и трети клас републикански пътища;
5. Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториално въздействие.

Чрез критериите за подбор при инвестиции в изграждане, реконструкция и/или
рехабилитация на водоснабдителни системи и съоръжения в агломерации с под 2 000 е.ж. в
селските райони приоритет ще бъде даван на:
1. Райони с установен или прогнозиран воден стрес:
– засушаване или недостиг на вода;
– с лошо качество на питейната вода;
2. Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториално въздействие;
3. Проекти въвеждащи иновативни технологии или инвестиции с екологичен ефект.

Чрез критериите за подбор при инвестиции в изграждане и/или обновяване на площи,
за широко обществено ползване, предназначени за трайно задоволяване на обществени
потребности от общинско значение приоритет ще бъде даван на:
1. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура в Северозападен район;
2. Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториално въздействие.

Чрез критериите за подбор при инвестиции в изграждане, реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на социална инфраструктура за предоставяне на услуги, които не са част от процеса на деинституционализация на деца или възрастни, включително транспортни средства приоритет ще бъде даван на:
1. Изграждане, реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на инфраструктура за социални услуги за деца;
2. Проекти, осигуряващи недопускане на дискриминация и приобщаване на уязвими общности (в т.ч. роми), при които е налице концентрация на проблеми, създаващи риск от бедност, социално изключване и маргинализация;
3. Проекти, създаващи работни места при изпълнение на допустимите дейности.

Чрез критериите за подбор при инвестиции в реконструкция и/или ремонт на общински сгради, в които се предоставят обществени услуги, с цел подобряване на тяхната енергийна ефективност приоритет ще бъде даван на:
1. Инфраструктура в Северозападен район;
2. Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториално въздействие.

Чрез критериите за подбор при инвестиции за изграждане, реконструкция, ремонт,
оборудване и/или обзавеждане на спортна инфраструктура приоритет ще бъде даван на:
1. Изграждане, реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на инфраструктура в Северозападен район;
2. Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториално въздействие;
3. Проекти, създаващи работни места при изпълнение на допустимите дейности.

Чрез критериите за подбор при инвестиции за изграждане, реконструкция, ремонт, реставрация, закупуване на оборудване и/или обзавеждане на обекти, свързани с културния живот, вкл. мобилни такива, вкл. и дейности по вертикалната планировка и подобряване на прилежащите пространства приоритет ще бъде даван на:
1. Проекти в зависимост от културната и обществената значимост на обекта;
2. Инфраструктура в Северозападен район.

Чрез критериите за подбор при инвестиции за реконструкция, ремонт, оборудване
и/или обзавеждане на общинска образователна инфраструктура с местно значение в селските
райони приоритет ще бъде даван на:
1. Проекти за инфраструктура, приоритизирана на база Методология за приоритизиране на образователна инфраструктура, одобрена от Министъра на образованието и науката;
2. Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториално въздействие.

Критериите за подбор и тяхната тежест ще бъдат определени от Комитета за наблюдение на ПРСР на заседание, което ще се проведе през месец юни 2016 г.

 

Leave a Comment