ЕК спря 1.1 млрд. лв. за ПРСР за 2015 г. заради съмнителен одит

От Брюксел са уведомили за това земеделското министерство още в края на април т.г.

парите си тръгват от КТБЕвропейската комисия (ЕК) спря близо 1.1 млрд. лв. (550 млн. евро) към България заради съмнения относно одита, извършен за прилагането на Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) през 2015 г. Средствата са вече изразходени за одобрени проекти по програмата. Те трябваше да бъдат възстановени на България от европейския бюджет, но дали и кога това ще се случи е под въпрос, се посочва в разследване на Offnews.bg.

На 29.04.2016 г. дирекция „Одит“ на Главна дирекция за земеделие и селскостопанско развитие на ЕК уведомява Министерство на земеделието и храните (МЗХ) и Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ), в качеството му на Разплащателна агенция, че разходите, направени по ПРСР за 2015 г. не могат засега да бъдат признати за финансиране от фондовете на ЕС по ред причини, пораждащи съмнения, че те може да не са направени в съответствие с правилата на ЕС.

В подобна ситуация ЕК извършва или ще възлага да бъдат извършени допълнителни проверки, за да може със сигурност да определи размера на средствата, които не са разходвани в съответствие с правилата на ЕС. Докато не приключат проверките, платените по Селската програма средства остават за сметка на държавния бюджет. А след като приключат, ще се разбере каква част от тях европейският бюджет ще откаже да покрие.

Срещата, на която ще се решава дали спрените средства ще ни бъдат пуснати, е насрочена едва за октомври. Ако резултатите от нея са добри, стандартната процедура по отпушване на фондовете, отнема около 8 месеца.

Причината за решението на ЕК се крие във факта, че отчетената от Разплащателната агенция финансова информация, както и работата на Сертифициращият орган, не носят достатъчно увереност на Комисията. Именно Сертифициращият орган е този, който следва да извърши нужните проверки върху проектите, финансирани по ПРСР, върху работата на Разплащателната агенция и върху финансовата информация, отчитана от ДФЗ към ЕК.

В писмото на ЕК се изтъква, че работата на Сертифициращият орган е неприемлива на този етап, както поради методологични слабости, така и поради факта че Сертифициращият орган не е имал достатъчно време да извърши в пълнота нужните проверки, поради късното му определяне. В писмото също така се напомня, че отговорността за навременното определяне на Сертифициращият орган е на МЗХ.

В публикацията се посочва епопеята за избиране на отидитираща компания още от периода, когато министър на земеделието бе проф. Димитър Греков. Изброяват се обжалванията на процедурите по избор на Сертифициращ орган, на които Върховния административен съд отдава право на жалващите се фирми. Трима министри, в това число и сегашният, не успяват да организират процедура, която да не падне в съда.

Толкова последователна невъзможност на министерството да организира обществена поръчка в съответствие със законовите изисквания налага извода, че или служителите на министерството са напълно некомпетентни или целта им е изборът на изпълнител да не е законосъобразен.

Така МЗХ пристъпва към избор на Сертифициращ орган за периода 16 октомври 2013 г. – 15 октомври 2014 г чрез пряко договаряне с един изпълнител. Използва се текст на закона, който позволява това, при възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия поради настъпване на изключителни обстоятелства.

За следващия период на одит министерството отново провежда процедура на договаряне и е избран изпълнител за една година.

Прочети още: Одиторите се борят юнашки за 1.2 млн. лв., а държавата не може да се мотивира за 1.6 млрд. евро!

Поради невъзможността на земеделското министерство да се справи с контрола на ПРСР, с Постановление № 89 от 18 април 2016 г. се създава Изпълнителна агенция „Сертификационен одит на средствата от европейските земеделски фондове“ – държавен орган, който да изпълнява функциите на Сертифициращ орган. Съгласно постановлението, в двумесечен срок от влизането му в сила, министърът на земеделието и храните съгласувано с министър-председателя, назначава изпълнителен директор на агенцията. Въпреки, че изтичането на двумесечният срок наближава, все още не е определено кой ще заеме поста на Изпълнителен директор.

Междувременно ЕК чака отговор и позиция на страната ни по изпратеното писмо, касаещо сертификацията на средствата за 2015 г. Най-късно до месец-два следва да започне работата и по сертификацията на средствата за 2016 г., за да не се окажем догодина отново в ситуация, в която Сертифициращият орган не е разполагал с достатъчно време и съответно мнението му няма нужната степен на доверие пред ЕК.

 

 

Leave a Comment