Драконовски мерки да не се краде от училищните схеми налага новата наредба
След 5 май 2017 г. доставките по Училищните схеми вече се отчитат пред ДФ „Земеделие“ – РА по нов начин. Промяната е в сила след прието изменение на Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове, зеленчуци, мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“. Документите, които одобрените доставчици трябва да представят пред ДФ „Земеделие“ съгласно промяната в нормативната уредба, са подробно разписани в чл. 18, ал. 3 от наредбата.
Ново изискване при подаване на заявки за плащане за доставки, извършени след 5 май 2017 г. е прилагането на приемо-предавателен протокол, съгласно Приложение № 1 от Наредбата. Първичните счетоводни, разходооправдателни документи, издадени от заявители на всяко учебно заведение, което представляват, трябва да включват най-малко следната информация – наименованието на доставените продукти, мярката, изразена в литри или килограми, количеството в литри или килограми, единична цена за литър или килограм, обща сума в левове.
Заявките за плащане трябва да бъдат придружени още от заповед или нотариално заверено пълномощно, издадено на името на лицето, което подава документите. Фактурите, с които доставчиците се отчитат във Фонда, трябва да обхващат периода, за който се отнася плащането. Производителите на плодове и зеленчуци са длъжни да представят сертификат за съответствие на качеството на продуктите.
При подаване на заявки за плащане по двете схеми вече ще се изисква копие на справка от счетоводните записи за заприходяването на фактурите, а за регистрираните по ЗДДС – дневник на покупките за периода. Заявителите трябва да представят и заверено копие на извлечение от банковата сметка, през която е минало плащането. Ако закупуването на продуктите е станало в брой, то се декларира с копие на фискален касов бон.
Доставчиците на плодове, зеленчуци и мляко по двете схеми са длъжни да представят приложение към заявката за плащане, заверено от директора на учебното заведение. В документа следва да са описани реално направените доставки и броя на децата в учебното заведение. В приложението трябва още да са записани приемателно-предавателните протоколи, както и документ, удостоверяващ съответствието на доставеното мляко и млечни продукти с изискванията на чл. 15 от Наредба 9 от 2011 г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици.