България е втора в света по износ на консервирани череши и патешки дроб и трета при слънчоглед и рапица
Износът на зърнени култури през периода 2014-2016 г. е в размер на 1 милиард 112 милиона щатски долара, сочи анализ на БСК
България е на второ място в света по износ на череши, временно консервирани, и на патешки дроб. Около третото място сме в експорта на слънчоглед и рапица, а при износа на кориандър изоставаме от 2-ро място през 2014 г. на 6-то през 2016 г. Това сочи анализът на Българската стопанска камара (БСК), направен от Веселин Илиев, Главен директор „Външноикономическо сътрудничество“ в бизнес организацията. Оптимистичният извод в разработката е, че българският износ през 2016 г., измерен в евро, бележи абсолютен рекорд от 23,6 млрд. €. Спрямо базовата 2001 г. увеличението е 4 пъти. България се издига до 62 място сред износителите. Групите стоки с най-голям износ са електротехника и електроника, горива и електроенергия, машини и апарати.
От селскостопанските стоки с най-голям обем на износа през периода са зърнените култури. Той се измерва на 1 112 милиона щатски долара.
За периода 2012-2016 г. българският износ, измерен в щатски долари, намалява с 2%, докато световният внос намалява с 4%. Тези тенденции са различни по групи стоки.
Таблица 1: Български износ на водещите стокови групи спрямо световния внос
Стокова група (по глави от митническата тарифа) |
Износ млн. щ.д. |
Ръст на бълг. износ 2012-2016 г. |
Ръст на свет. внос 2012-2016 г. |
85 Електротехника и електроника | 2532 | 7% | 1% |
27 Горива, ел. ток | 2406 | -15% | -19% |
84 Машини и апарати | 2083 | 2% | -2% |
74 Мед и продукти от мед | 1682 | -12% | -9% |
10 Зърнени култури | 1112 | -4% | -6% |
Най-добре се представя износът на електроника и електротехника със средногодишен ръст 7%, при ръст на световния внос с 1%. Износът на машини и апарати също бележи ръст от 2%, докато световният внос намалява с 2%. При тези две важни стокови групи, донякъде и при зърнените култури, българските износители печелят пазарен дял и изместват свои конкуренти на глобалните пазари. Губещи са горива и мед, където губим пазарен дял, а международните цени растат.
Потенциал на държавите за експорт на пшеница:
Стоката с най-голям стойностен обем в експортната ни листа е катодната мед, въпреки спадащия износ и загубата на пазарни позиции. Следват леки горива, средно тежки горива, пшеница и медикаменти. Тази 5 стоки формират 15,1% от износа ни.
С над 1% от износа са електрическа енергия, анодна мед, маслодаен слънчоглед, кабелни комплекти за автомобили, части за ел. табла, руди и концентрати от благородни метали, биодизел.
Сред водещите стоки, много голямо увеличение в пазарния дял (положителна разлика между нашия износ и вноса на партньорите ни) имат части за ел. табла – 36%, и биодизел – 205% (ръст на биодизел 2016/2015 г. – 495%).
С какво сме най-успешни?
Стоките ни, подредени според мястото в световния износ, показват известна устойчивост. Има нов лидер: на първо място в света сме по износ на облекла и обувки с азбестови нишки. Единствен купувач е Полша, според българската статистика, но Полша не отчита внос от България на тази стока. Набира скорост износът на подсилени каучукови тръбопроводи и патешко месо. Кориандърът, в износа на който доста години бяхме на първо или второ място в света, бележи постепенен спад, основно за сметка на увеличен износ от Русия.
Таблица 2: Мястото на България в световния износ на съответната стока
Стока | 2014 | 2015 | 2016 | 000 US$ |
Облекла и обувки с азбест | – | – | 1 | 21 797 |
Подсилени тръбопроводи от каучук | – | 3 | 2 | 124 533 |
Череши, временно консервирани | 2 | 2 | 2 | 20 511 |
Патешки дроб | 2 | 2 | 2 | 13 964 |
Нерафинирана анодна мед | 2 | 2 | 3 | 458 736 |
Маслодаен слънчоглед | 2 | 3 | 3 | 409 625 |
Рапица | 4 | 4 | 3 | 145 055 |
Седалки и капаци за тоалетни чинии | 3 | 3 | 3 | 68 241 |
Патешко месо | – | – | 3 | 23 939 |
Соево брашно | 2 | 1 | 3 | 20 806 |
Медна ламарина | 4 | 3 | 3 | 16 116 |
Калцинирана сода | 3 | 4 | 4 | 201 452 |
Руди и концентрати от благородни метали | 3 | 4 | 4 | 293 097 |
Тютюни на листа | 4 | 4 | 4 | 164 710 |
Семена от кориандър | 2 | 4 | 6 | 10 873 |
България може да увеличи износа си за развитите държави, като стане подизпълнител на техните фирми и се включи в глобалните вериги на доставки. С течение на времето ще се придобият знания и умения за по-широко самостоятелно навлизане на световните пазари под собствена марка и със собствени разработки.
Нарасналата конкурентоспособност се дължи основно на международни компании в България, и по-малко на местни фирми. Независимо от ползите от чуждестранните инвеститори, редица суровини и материали не се преработват достатъчно задълбочено и килограмовите цени на българския износ са сравнително ниски. По-скоро изключение са случаите на внедрени български разработки, независимо от произхода на инвестициите.