67% от домакинствата са с достъп до интернет, 51% от предприятията имат собствен сайт
Резултатите на Националния статистически институт (НСИ) от проведеното през 2017 г. изследване за използването на информационно-комуникационни технологии показват, че 67.3% от домакинствата в България имат достъп до интернет, а 63.0% разполагат с настолен компютър, лаптоп или таблет.
При предприятията с 10 и повече заети лица резултатът е, че 96.7% от тях използват компютри, като при големите фирми с 250 и повече заети лица относителният дял e 100.0%. Високоскоростният, надежден и непрекъснат интернет достъп е основна необходимост за предприятията и 94.6% от тях са били в постоянна връзка с глобалната мрежа през текущата година.
Преди 10 години картината е била доста различна за домакинствата: 23.3 на сто от тях са имали компютри, 15.4% са разполагали с широколентов достъп до мрежата, а 19 на сто с достъп до интернет.
През 2012 г. 92% от предприятията са имали достъп до глобалната мрежа.
Повече от половината от предприятията (50.8%) разполагат със собствен уебсайт, като най-голям е техният дял при компаниите с 250 и повече заети лица (84.7%). На своя уебсайт предприятията основно предоставят информация за предлаганите стоки и услуги (80.0%)1 , поставят връзка или препратка към профила си в социална медия (34.2%), както и предлагат възможност за онлайн поръчки или резервации на стоки или услуги (26.2%). Най-активно налагат своето присъствие в мрежата предприятията от секторите „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (88.8%) и „Професионални дейности и научни изследвания“ (76.8%), а най-малко се възползват от тази функционалност предприятията от сектор „Операции с недвижими имоти“ – 32.8%.
През 2017 г. с най-висок относителен дял на домакинства с достъп до интернет са Югозападният и Южният централен район, съответно със 70.5 и 70.4%. От средната стойност за страната изостават домакинствата от Югоизточния и Северозападния район, където с достъп до интернет са съответно 62.1 и 57.8% от домакинствата.
Мъжете са по-активни при редовното използване на компютри и интернет в сравнение с жените.
Докато 89.8% от лицата с висше образование използват компютър в ежедневието си и 90.2% сърфират редовно в глобалната мрежа, то едва 27.7 и 32.0% от лицата с основно или по-ниско образование се възползват от възможностите, които предоставят съответно компютрите и интернетът.
През 2017 г. делът на лицата, които пазаруват онлайн за лични цели, достига 17.7%1 . Най-активни при поръчването/купуването на стоки или услуги онлайн са лицата във възрастовите групи 16 – 24 и 25 – 34 години с относителни дялове съответно 30.9 и 33.9%, а едва 1.0% от населението на възраст 65 – 74 години прави поръчки по интернет. Жените са по-активни в онлайн пазаруването от мъжете. Най-често онлайн са купувани дрехи и спортни стоки, като 73.3% от пазарувалите по интернет са поръчали такива артикули. На следващо място са закупуването на стоки за дома (30.5%) и покупките, свързани с пътувания или хотелски резервации (20.4%).