Обнародвана е Наредба 4 за изплащане или отказ от изплащане по мерки и подмерки

МЗХВ днешния 48-ми брой на Държавен вестник (8 юни 2018 г.) е обнародвана Наредба 4 от 30 май за условията и реда за изплащане, намаляване или отказ от изплащане, или за оттегляне на изплатена финансова помощ за мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители. 

Най-малко една трета от текстовете в наредбата представляват условията, поради които подпомагането може да бъде намалено или отказано.

Наредбата посочва в чл. 4, че искането за плащане се подава от бенефициента чрез ИСУН  като електронен формуляр по образец, публикуван в ИСУН, с приложени към него изискуеми документи.

Всички срокове за разглеждане на искания за плащане започват да текат за ДФЗ – РА от датата на изпращането им от бенефициента в ИСУН.
Искането за авансово плащане се подава от бенефициента в срок не по-рано от 10 дни от сключване на административния договор и не по-късно от шест месеца преди изтичане на крайния срок за изпълнение на одобрения проект.
Бенефициентът представя обезпечение по авансово плащане под формата на банкова гаранция в полза на ДФЗ – РА или запис на заповед „без протест“ и „без разноски“ по образец, утвърден от изпълнителния директор на ДФЗ – РА. Обезпечението се освобождава изцяло от ДФЗ – РА до четиринадесет дни от датата, на която ДФЗ – РА установи, че размерът на подлежащата на изплащане финансова помощ по подадено искане за междинно и/или окончателно плащане надхвърля размера на авансовото плащане.
Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, извършва авансово плащане в срок до 30 дни от датата на подаване на искане за авансово плащане.
Искането за междинно плащане отново е по образец и с приложени документи.
Бенефициентът подава искане за окончателно плащане след изпълнение на одобрения проект в срок. До 90 дни от подаване на искането ДФЗ – РА проверява заявените данни и други обстоятелства, свързани с искането за плащане, за установяване спазване на критериите за допустимост и другите задължения на бенефициента.
Бенефициентът може по всяко време да оттегли изцяло или частично искането за авансово, междинно или окончателно плащане и приложените към него документи.
В наредбата е описано как се извършват плащанията по подмерки 6.1 (млади фермери) и 6.3 (малки стопанства). В чл. 21 се посочва, че първо плащане се извършва въз основа на сключен административен договор. второ плащане – въз основа на подадено искане за второ плащане.
Първото плащане се извършва от Разплащателната агенция в срок до два месеца от сключване на административния договор.
Когато при кандидатстване земеделският стопанин доказва икономическия размер на стопанството с намерение за засаждане/засяване на земеделски култури през текущата стопанска година спрямо датата на подаване на проектно предложение, ДФЗ – РА, извършва проверка или посещение на място и ако установи спазване на заложените в одобрения бизнес план срокове за засяване/засаждане на земеделските култури, извършва първото плащане в срок до един месец от извършване на проверката или посещението.
Бенефициентите по мярка 9 „Създаване на групи и организации на производителите“ подават искане за годишно плащане ежегодно в сроковете, определени в административния договор. Първото искане за плащане може да бъде подадено и при условията и сроковете, определени в Условията за изпълнение на одобрените проекти.
Размерът на годишното плащане не може да надвишава 10 % от стойността на годишната пазарна продукция, предлагана на пазара от групата или организацията на производители, и не може да надхвърля левовата равностойност на 100 000 евро. Плащането за последната година се извършва при условие, че бенефициентът е изпълнил коректно одобрения бизнес план.
Бенефициентите по мярка 16.1 „Сътрудничество“ подават искане за годишно плащане, свързано с разходи за функциониране на оперативната група, ежегодно в сроковете, определени в административния договор.
Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, отказва изцяло безвъзмездната финансова помощ и оттегля вече изплатената, когато бенефициентът не подаде заявка за окончателно или второ плащане в крайния срок, посочен в административния договор или в заповедта за предоставяне на финансова помощ; когато не стартира изпълнението на одобрения проект в определения в административния договор срок.
Фондът отказва изцяло или частично изплащането на финансовата помощ, когато има нередовност на документите или непълнота или неяснота на заявените данни и посочените факти, както и когато бенефициентът не ги отстрани и не представи изисканите му документи в срок; когато одобреният проект е изпълнен неточно, включително когато бенефициентът е придобил активи и/или изпълнил дейности с технически параметри, различни от одобрените от ДФЗ – РА, или от Управляващия орган на ПРСР 2014 – 2020 г. или в отклонение от количествено-стойностна сметка; когато одобреният проект не е изпълнен изцяло в крайния срок; когато активите, предмет на подпомагане, не се използват съгласно предназначението и при условията, посочени в одобрения проект; когато дейностите, разходите и/или извършените плащания са направени преди датата на подаване на формуляра за кандидатстване, с изключение на разходите, за които в документите по чл. 26 от ЗУСЕСИФ е предвидено, че това е допустимо и други.
Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, оттегля цялата или част от предоставената финансова помощ и изисква възстановяване, когато бенефициентът е представил декларация и/или документ с невярно съдържание, неистински или преправени такива независимо от момента на представянето им, включително когато този документ и/или декларация са били представени на етапа на кандидатстването му за подпомагане; когато се установи, че бенефициентът изкуствено е създал условията, необходими за получаване на помощта, с цел осъществяване на предимство или облага; когато
бенефициентът е получил допълнителна публична финансова помощ за активите и/или дейностите, предмет на подпомагане и други.
Бенефициентът се задължава да възстанови всички неправомерно изплатени или подлежащи на възстановяване средства, включително такива, които са обект на финансова корекция или са установени в резултат на проверки от страна на сертифициращи или одитиращи органи. На възстановяване подлежат и всички средства, произтичащи от разходи, които са в резултат на констатирани нередности независимо от датата на тяхното установяване, включително държавна/минимална помощ, предоставена в нарушение на приложимите регламенти. Във всички случаи, когато е налице валидно обезпечение на подлежащото на възстановяване авансово плащане, ДФЗ – РА пристъпва незабавно към упражняване на права по учредените в полза на ДФЗ – РА обезпечения.

 

Leave a Comment