Националната био асоциация иска субсидиите по мярка 10 за заявените от 2018 г. площи да са наполовина
В становище относно промените в Наредба 7 асоциацията настоява за гарантиран бюджет за плодове и зеленчуци, които са биологично сертифицирани и максимален размер на заявените от 2019 г. площи в размер на 50 ха
Националната био асоциация (НБА) изпрати в МЗХГ своето становище относно предложените промени по Наредба 7 от 2015 г., която касае прилагането на мярка 10 „Агроекология и климат“.
Прочети още: За някои площи, заявени от 2018 г. по мярка 10, субсидиите ще са намалени
Като цяло асоциацията приема проекта на наредба, но предлага някои редакции по него. За да се спре източването на бюджета по мярка 10, НБА предлага помощта за заявените след 1 януари 2018 г. площи по орнитологичното направление „Поддържане на местообитанията на Царски орел и Египетски лешояд …“ и по „Контрол на почвената ерозия“ да е наполовина, тоест 157,5 евро/ха.
Другото предложение е да се въведе таван за заявените от 2019 г. площи по всички направления и той да е 50 хектара.
В същото време асоциацията иска служебно гарантиран от земеделския министър бюджет за приоритетния сектор „Плодове и зеленчуци“ за земеделците, които приключват ангажиментите си по мярка 10 през 2019 и 2020 г. и чиито стопанства са изцяло биологични.
Прочети още: Националната био асоциация предлага таван от 50 ха за подпомагане по биологичната мярка 11
От Националната био асоциация изпратиха на Агро Пловдив становището си, което ви представяме по-долу с незначителни съкращения.
С Т А Н О В И Щ Е :
Така предложения Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 7 от 2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. СЕ ПРИЕМА от членовете на Национална Био Асоциация. В същото време смятаме, че направените промени не са изчерпателни и не могат до доведат до желаните положителни резултати от прилагане на визираната мярка 10 от ПРСР, поради което допълнително желаем, проекта за наредба да се допълни, като
П Р Е Д Л А Г А М Е :
I. Ограничаване на възможностите за източване на средства от Европейския и Републиканския бюджет. За съжаление през годините, редица браншови организации, вкл. и НБА се опитват да прокарат, законови и подзаконови нормативни разпоредби с цел ограничаване на възможността за източване на средства от Европейския и Републиканския бюджет. Hе срещаме необходимата подкрепа от страна на политическото ръководство на Министерство на земеделието, храните и горите.
Въпреки това, ние оставаме последователни във водената от нас политика, както в интерес на земеделските стопани, така и на цялото общество, и предлагаме създаването на следните разпоредби, с които да се допълни НИД на Наредба № 7/2015г. за прилагане на мярка 10 – „Агроекология и климат“ :
1.Създава се нов § 9, като предложените към настоящия момент § 9 и §10, изменят своята поредност, в зависимост от новата си последователност и стават съответно § 17 и §18.
Създава се нов чл.20а, който гласи: „Чл.20а ,ал.(1) Допуска се изключение в разпоредбите на чл.20, ал.2, когато агроекологичните дейности се прилагат върху едни и същи площи заети с трайни насаждения, за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен период от поемане на агроекологичния ангажимент, но през текущата година се получи разминаване повече от 10% от заявената площ, спрямо годината на одобрение, тогава: 1. финансовата помощ за текущата година се изчислява на база намалената площ и 2. земеделския стопанин продължава да изпълнява агроекологичния си ангажимент в остатъчния му срок..“
2. Създава се §10 и чл.24, ал.4 се изменя така : „Чл.24 (4) Максималният размер на заявената площ по всички направления след 01.01.2019г. е 50 ха.“
3. Създава се §11 и чл.14, 4,буква а) се изменя така : След думата площи се поставят две точки, като „тирето и израза 315 евро/ха“ се заличават. Създават се подточките аа) и бб), които гласят : „аа) до 315 евро/ха – за площи заявени до 01.01.2018г.; бб) 157,5 евро/ха – за площи заявени след 01.01.2018г.“ (В проекта на наредбата от МЗХГ са предложили субсидията за заявените след 1.01.2018 г. площи по орнитологичното направление да е 247 евро/ха – бел. р.)
Като новия чл.14, т.4, буква а), гласи следното : „4. по направление „Контрол на почвената ерозия“: а) (доп. – ДВ, бр. 59 от 2015 г., в сила от 04.08.2015 г.) за превръщане на обработваеми земеделски земи в постоянно затревени площи: аа) до 315 евро/ха – за площи заявени до 01.01.2018г.; бб) 157,5 евро/ха – за площи заявени след 01.01.2018г.“ (Предложението на МЗХГ е за площите, заявени след 1.01.2018 г. подпомагането да е 266 евро/ха – б.р.)
4. Създава се §12 и чл.52, ал.4 се изменя така : След израза финансова помощ, се поставя запетая и се добавят думите „в срок до 31 юли на следващата година“ и текста гласи следното : „(4) Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, писмено информира земеделските стопани за изплатената им финансова помощ, в срок до 31 юли на следващата година.“
II. Да се предостави възможност земеделски стопанства, които са изцяло биологични, да продължат агроекологичните си дейностти, прилагани по мярка 10 – „Агроекология и климат “.
5. В преходни и заключителни разпоредби се създава § 13 , който гласи : § 13 „Министърът на земеделието, храните и горите служебно запазва гарантиран бюджет за земеделски стопани в приоритетния сектор „Плодове и зеленчуци“, които приключват агроекологичния си ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ през Кампания 2019 и 2020 и които към момента на приключване на ангажимента си са изцяло биологични по реда на Регламент ЕО № 834/2007г.“
6. В преходни и заключителни разпоредби се създава § 14 , който гласи : § 14 „Земеделски стопани, с приключил агроекологичен ангажимент, по мярка 10 „Агроекология и климат“ през Кампания 2019 и 2020, чиите стопанства са в приоритетния сектор „Плодове и зеленчуци“ и които към момента на кандидатстване са изцяло биологични по реда на Регламент ЕО № 834/2007г., могат да подновят ангажимента си, финансирани от гарантирания бюджет по § 13″.
7. Създава се § 15, който гласи : § 15 „Министърът на земеделието, храните и горите издава заповед за прием по мярка 10 – „Агроекология и климат“ за остатъчния бюджет извън необходимия по § 13″.
8. В преходни и заключителни разпоредби се създава § 16 , който гласи : § 16 „ За Кампания 2019 и следващите не се издава заповед за прием по агроекологични дейности по чл. 3, т.2 и т.3 и чл.36,ал.1,т.1 от настоящата наредба“
М О Т И В И : Приемаме така направените промени от администрацията на МЗХГ, но за нас те са твърде закъснели и козметични. За да имаме възможност да се „спаси“ поне малка част от неизточения бюждет по мярка 10 „Агроекология и климат“, за да се постигне поне някакъв положителен резултат за обществото, предложихме допълване на НИД на Наредба №7/2015г. по отношение на следното :
1. По отношение на предложения § 9 : За наше огромно съжаление, през годините сме свидетели как ДФЗ-РА постоянно променя методиките си за измерване на земеделските парцели.
Пример: Площта на засадени трайни насаждения се измерва по следните начини : Вариант № 1: като за граница се прилага последното дърво от масива плюс ½ от разстоянието на междуредието; Вариант № 2: за граница се смята самото последно дърво; Вариант № 3, който е и най вероятен: всеки експерт от Технически инспекторат си мери така, както си е наумил, без да спазва никакви методики, указания и данни на производителите на GPS апаратите за допускания процент разминаване. Именно поради гореизложеното, редица коректни бенефициенти стават санкционирани поради непрофесионализма на работещите в ДФЗ-РА или липсваща точна методика. Именно поради многото сигнали до нас от страна на земеделски стопани, ние предлагаме промените в създаването на нов чл.20а, който поне да редуцира санкциите към земеделския стопанин, който е добросъвестен. За съжаление сме свидетели на немалко фалити на добросъвестни стопани в резултат на неправилни действия на администрацията.
2.По отношение на § 10, ние сме последователни и предлагаме по всички направления по агроекологичните мерки 10 „Агроекология и климат“ и 11 „Биологично земеделие“ да се наложи таван на подпомаганите площи от 50 ха/500 дка, защото именно липсата на този таван източва бюджета на ПРСР от 2007г. до момента. За съжаление от МЗХГ не предприемат нищо по този въпрос.
3. По отношение на §11 предлагаме намаление на финансовото подпомагане по направлението за превръщане на обработваеми земи в постоянно затревени площи. За нас това е едно от направленията, по които се източва бюджета на мярката. Редица стопани целенасочено арендуваха негодни за ползване площи на ниска рента (мочурища, глини, солници, площи които естествено се наводняват), като впоследствие без да извършват никаква дейност по тях, просто ги заявяват по визираното направление.
4. По отношение на § 12 предлагаме ДФЗ-РА да извърши писмено уведомяване до 31 юли на следващата година към бенефициентите с извършени и/или неизвършени плащания по тях. Предложеният от нас срок е реално 1 месец след крайния срок, в който се извършват плащанията базирани на площ. В момента такъв срок няма и ДФЗ-РА се подиграва със земеделските стопани, като им изпраща писма за по 3-4 години назад, което според нас е недопустимо за една правова и цивилизована държава.
5. По отношение на §13, §14, §15 – Предлагаме Министъра на земеделието, храните и горите служебно да гарантира бюджет за земеделски стопанства, които прилагат агроекологични дейности по мярка 10 „Агроекология и климат“, като същевременно стопанствата са изцяло биологични по реда на Регламент ЕО № 834/2009г. и са в приоритетния сектор „Плодове и зеленчуци“.