Режисьорът Явор Гърдев: Не бих се ограничил в лозунг на протест

Нестандартният постановчик представи заедно с Михаил Билалов и Георги Стайков пиесата „Почти представление“, чиято премиера предстои
Явор Гърдев за пиесата "Почти представление"

Режисьорът Гърдев (вляво), зам.-кметът Стефан Стоянов и актьорът Георги Стайков („Вчера“)

„Не бих се ограничил в лозунг на протест. Твърде кратък е. Ако трябва да използвам кратка форма, по би ми допаднал хайку стих“. Това каза днес в Пловдив в отговор на актуален въпрос за некващите протести режисьорът Явор Гърдев. Той пристигна в града заедно с актьорите Михаил Билалов и Георги Стайков, и с продуцента Асения Панова-Стайкова, за представянето на спектакъла „Почти представление“. Премиерата му ще бъде на сцената на Летния театър на 9 юли.

Пиесата на Итън Коен е в три части, поясни Гърдев. Наречена е „почти“, тъй като, когато е била премиерата ѝ в Ню Йорк, Атланта сити, след края на спектакъла зрителите коментирали, че е продължил в рамките на „почти“ една театрална вечер. Бил по-къс от обичайните постановки и публиката коментирала точно това. Затова и авторът – единият от известните братя Коен, добавил думичката отпред. „Почти“ не е точният превод, но по-точен няма, уточни Гърдев.

Нестандартният режисьор, който е носител на над 20 награди, включително „Театрална личност на годината“,

Явор Гърдев

Явор Гърдев

похвали оригалността на автор Итън Коен, намери топли думи за актьорския състав, изказа се възторжено за преводача Жозеф Бенатов и описа накратко пиесата.

„Почти представление“ е пиеса с неочаквано съвременен прочит, включително и за българските събития в последната седмица. „Остра сатира, трагична по някакъв начин“, описа я Гърдев. Режисьорът поясни, че първата пиеса от 3-те е в почти кафкиански стил. В нея е онагледена административната мудност на отпътувал от този свят човек, който е принуден да стои дълго пред вратите на рая, защото чиновниците се бавят.

Във втората пиеса действието се развива с Тексас. Англичанин от специалните служби иска да разбере възможно ли е човек да промени в дълбочина самоличността си и да стане такъв, какъвто никога не е бил.

Третата част представлява дебат между двете същности на един бог. Те спорят за подобните и същинските

Михаил Билалов

Михаил Билалов

морални норми. „Създава се странно шоу. Актьорите започват да изразяват мнение за самата пиеса, обсъждат я като критици. По някакъв начин това прави представлението фарсово“, обобщи Гърдев.

Михаил Билалов сподели пред пловдивските медии, че се радва да се върне в Пловдив, където баща му е бил актьор. „Изключително интелигентна, адаптивна и много бърза е пловдивската публика“, разкри впечатленията си Джаро.

Георги Стайков призна, че от 90-та година не е бил на българска сцена (той наскоро се върна от Швеция). Благодари на Авор и на Мишо, че са му помогнали да се адаптира бързо към театралния подиум. Припомни си поведението на предишни режисьори, с които е работел и които са предлагали на актьорите да изпълнят ролата в различни вариации и с

Георги Стайков

Георги Стайков

различни акценти. Помислил си, че и подходът на Гърдев ще е такъв. Но, не би. Гърдев знаел ясно какво иска.

На въпрос към Явор Гърдев защо не е разменил ролите на Стайков и Бибалов с оглед на външния им вид, Гърдев се впусна в дълго разсъждения за разликата между медийния образ на един човек и истинското му лице, с което го познават близките му. Медиите акцентират върху определени черти на човека и така го ограничават. Хората го разпознават именно според ограничената характеристика, която му дават журналистите. „Има трагична разкъсаност между това, което знаем за публичните хора и тяхната истинска идентичност“, посочи Гърдев.

Leave a Comment