Светът пред криза с ориза: Китай внесе от Индия! Африка се бори за счупените зърна
Цената на корабният транспорт между Азия и Африка се е удвоила
Затягането на глобалните доставки на основни храни и прекъсванията в корабоплаването, причинени от пандемията на коронавируса, повишават цената на ориза, най-важната основна храна за милиарди хора по света.
Повишаването на цените на храните е тревожна тенденция в страни, които зависят от вноса, докато цената на ориза е политически чувствителна в много части на Азия и Африка, пише Ройтерс.
Цените на ориза скочиха с 20% -45% при ключовите азиатски производители миналата година, докато търсенето на ориз с по-ниско качество като алтернативна храна за животни, и нарастващите разходи за доставка, пораждат опасения, че по-бедните страни, които разчитат на вноса, могат да се сблъскат с недостиг на доставки.
„В Африка няма непосредствени проблеми с доставките, но ако износът от Азия се ограничи … това може да доведе до тревоги между юни и октомври, което традиционно е слаб (производствен) период за Северна и Западна Африка“, каза икономистът от ФАО Шърли Мустафа в Рим.
„Логистичните затруднения могат да доведат до изстискване на хранителните запаси и инфлацията на храните, потенциално влошавайки икономическите затруднения, причинени от пандемията COVID-19.“
Субсахарска Африка е основен купувач на ориз, докато в много части на Южна и Югоизточна Азия – най-големият производител и износител на ориз – оризът се сервира на повечето ястия.
Повишаването на цените идва като мерки за забавяне на изкривената от пандемията глобална линия за доставка на храни през 2020 г., добавяйки опасения относно продоволствената сигурност.
В същото време силно търсене от Китай доведе зърнените култури до най-високите им цени от 6 години насам, според Организацията на ООН за прехрана и земеделие (ФАО).
Потреблението на зърно в Китай беше толкова силно през 2020 г., че не само изчерпа някогашните мамутски запаси, но и увеличи вноса на реколта до рекордни нива и спомогна за увеличаване на цените на царевица, сорго и ечемик – използвани до голяма степен за хранене на животни.
25% скок в цената на царевицата, ключова фуражно-зърнена съставка, се отрази на ориза за фураж – 100% натрошен ориз, страничен продукт от смилането му.
Цената на този сорт ориз се е покачила до 280 долара за тон в някои от индийските пристанища, от 260 долара през декември, и вероятно ще нарасне допълнително, според местните доставчици.
„Традиционно африканските страни купуват 100% натрошен ориз, тъй като е по-евтин“, каза Химаншу Агарвал, изпълнителен директор в Сатям Баладжи, най-големият износител на ориз в Индия.
„Но напоследък азиатските страни като Виетнам и Китай започнаха да купуват 100% счупен ориз и плащат премия над цените, които дават африканските купувачи.“
Китай, най-големият производител на ориз в света, внесе зърното от Индия за първи път от поне три десетилетия миналия месец.
„Китай купува 100% счупен ориз за юфка, както и за фуражи“, каза дилър, базиран в Мумбай.
Глобалният пазар на ориз също бе скован от суша в Югоизточна Азия, което доведе до спад на доставките от износителите на ориз №2 и No3 Тайланд и Виетнам с повече от една четвърт през януари до ноември 2020 г. в сравнение със същия слот през 2019 г.
Някои доставки на ориз от висок клас също бяха засегнати от глобалния недостиг на транспортни контейнери, често използвани за пренасяне на ориз в торби и други храни.
Контейнерите отнемат повече време за разтоварване в много страни поради ограниченията на коронавируса, но въпреки това продължават да бъдат търсени поради процъфтяващата електронна търговия и за доставки на лични предпазни средства.
Това доведе до скок в разходите за доставка на стоки през контейнери и до дълги закъснения.
„Например от Пакистан плащахме 850 или 900 долара за контейнер. Сега вече плащаме от 1650 до 2100 долара за контейнер “, каза Митал Шах, управляващ директор на базираната в Кения Sunrice, един от най-големите вносители на ориз в Източна Африка.
Кения консумира приблизително 700 000 тона ориз годишно, от които около 600 000 тона се внасят, според Министерството на земеделието на САЩ.
Транспортните разходи за доставка на тон ориз от Индия до Африка са се утроили до 150 долара от 50 долара през ноември.
„Много е за стока, която струва по-малко от 300 долара за тон“, каза един търговец на ориз, имайки предвид индийския натрошен ориз.
Африканските вносители се обединяват, за да купуват насипни товари, казаха търговци и анализатори, но в комбинация с по-ниските доставки от Югоизточна Азия кризата с контейнерите вдигна цените и притиска доставките на ориз на ключови африкански пазари.