ЕС усмири властта на големите технологични компании – Гугъл, Епъл, Мета …
Европейският съюз (ЕС) се споразумя за един от най-широкообхватните закони в света, за да овладее властта на технологичните компании.
Законът за цифровите пазари има за цел да попречи на най-големите технологични платформи да използват своите взаимосвързани услуги и значителни ресурси, за да привличат потребители и да притискат нововъзникващите конкуренти. Потенциално може да промени магазините за приложения, онлайн рекламата, електронната търговия, услугите за съобщения и други ежедневни цифрови инструменти в Европа и извън нея.
Законът ще се прилага за големи платформи с пазарна стойност от над 75 милиарда евро, които включват Алфабет (Гугъл), Амазон, Епъл, Мета и Майкрософт. Нарушителите на закона, който може да влезе в сила по-късно тази година, ще бъдат подложени на значителни глоби.
Очаква се още следващия месец ЕС да постигне споразумение по друг закон, който ще принуди компаниите за социални медии да контролират своите платформи по-агресивно. И те идват, след като блокът въведе в сила най-строгите правила в света за защита на онлайн данните на хората през 2018 г.
Ето някои от потенциалните последици от новия закон:
Apple ще трябва да разреши алтернативни магазини за приложения за първи път, а на компании като Spotify и Epic Games ще бъде разрешено да използват алтернативни системи за таксуване в своите приложения. Google каза тази седмица, че ще започне да позволява това за някои приложения.
Говорейки за Google , той ще трябва да даде на потребителите на Android опции да използват други услуги за електронна поща и търсене на мобилни телефони в Европа (подобно на това, което вече прави в отговор на предишно антитръстово решение на ЕС).
На Amazon ще бъде забранено да използва данни, събрани от външни продавачи, за своите услуги, за да може да предлага конкурентни продукти, практика, която е предмет на отделно антитръстово разследване на ЕС .
WhatsApp , който е собственост на Meta, ще трябва да предлага начин на потребителите на конкурентни услуги като Signal или Telegram да обменят съобщения с някой, използващ WhatsApp.
Най-големите продавачи на онлайн реклами, Meta и Google , ще бъдат ограничени от предлагане на насочени реклами без съгласие.