Разследване на Би Би Си за пътя на зърното, отнето от украинските фермери, към Турция и Сирия
След първоначалните кражби, стоката вече се заплаща на зърнопроизводителите на ниски цени, за да могат да продължат да произвеждат
Разследване на Би Би Си показва какво се случва с отнетото от силозите на украинските земеделци зърно. Авторитетната британска медия публикува днес проучването си, базирано на разкази на производители от Украйна, на сателитни снимки от зърнобази и пристанища, и на експерти по корабния транспорт и бизнеса със зърно.
Според разследването зърното от Украйна се предвижда с влакове до кримски градове под руско влияние, след което се товари на кораби като се смесва с руско зърно или се сертифицира като руско. Оттам нататък през Черно море корабите се движат без тракери, но отново чрез сателит се вижда, че акостират на пристанища в Турция и Сирия.
Първоначално украинското зърно направо се е анексирало от силозите на производителите. По-късно започва да се плаща на ниски непазарни цени.
Ето и публикацията на Би Би Си.
„Руските сили бяха многократно обвинявани в кражба на зърно от украински фермери в окупирани райони, както и на други култури като слънчогледови семки, заедно с торове и селскостопанска техника. Би Би Си разговаря с фермерите, анализира сателитни изображения и данни за проследяване, за да търси доказателства за това къде отива откраднатото зърно.
На няколко десетки мили от фронтовата линия, украинският фермер Дмитро (това не е истинското му име, за да бъде предпазен източникът) описва как бизнесът, който е поддържал в продължение на 25 години, е загубен след четири месеца руска окупация.
Би Би Си се опита да се свърже с повече от 200 фермери, чиято земя сега е на окупирана от Русия територия. Дмитро беше един от малкото желаещи да се разговарят с репортер.
„Откраднаха ни зърното. Унищожиха нашите помещения, унищожиха нашето оборудване.“
Той казва, че руските сили сега заемат 80% от десетките хиляди хектари, които той обработва, и ги обвинява в кражба на зърно в индустриален мащаб.
Видеонаблюдение от един от сайтовете на земеделската компания е заснело момента на пристигането на руснаците. Символът Z, използван от руските сили в Украйна, е ясно видим на военните превозни средства.
По-късно в кадрите един войник забелязва охранителната камера и стреля по нея, но пропуска.
Дмитро казва, че в няколко откраднатите от руснаците камиони за зърно са били монтирани GPS тракери.
Успяхме да използваме тези данни, за да видим, че са отишли на юг в Крим, който Русия анексира през 2014 г., и след това към Русия.
От GPS данните и двата камиона са спрели в близост до складово съоръжение, идентифицирано като място за разтоварване и съхранение на зърно, в кримския град Октябрске.
На сателитна снимка от 14 юни т.г. се вижда опашка от камиони на пътя до съоръжението.
Виждаме, че съоръжението за съхранение е до железопътна линия, която може да се използва за транспортиране на зърно или в Русия, или надолу до пристанища в Южен Крим. В горната част на мястото за съхранение също изглежда има символът Z – емблемата на руската инвазия – на покрива.
Опашки на границата
Много е трудно да се проследят отделни пратки откраднато зърно, но има доста доказателства, че голяма част от него отива първо в Крим. Има сателитни изображения на две ключови входни точки – в Чонхар и Армянск – на които може да се види натрупване на превозни средства, които биха могли да се използват за транспортиране на зърно и други продукти.
Снимка от входната точка на Чонхар, направена на 17 юни, показва опашка от камиони с дължина над 5 км.
Това ниво на пътен трафик към Крим е необичайно, тъй като Украйна няма достъп до района, откакто беше анексиран от Русия през 2014 г., и изнася зърно и други продукти от други места.
Може би е възможно да се обясни част от обема на трафика с празни камиони, които се връщат от окупираните райони, където извършват доставки на руските войски. Но очевидното тълкуване е, че много от камионите превозват зърно – или други продукти като слънчогледови семки – взети от украински фермери.
Сателитни снимки на град Джанкой в Крим показват камиони, чакащи на път до склад за зърно и близо до свързаната жп гара.
Изображенията показват товарни влакове – с вагони от типа, използвани за превоз на зърно и други продукти – на гарата до складовата база.
Влаковете от Джанкой са свързани с пристанищата на Севастопол и Керч, където продукцията може да бъде преместена в Русия или в чужбина.
Къде отива украинското зърно след Крим?
„Първо откарват зърно в анексирания Крим, където го транспортират до пристанищата на Керч или Севастопол, след това товарят украинско зърно на руски кораби и които се насочват към Керченския проток“, казва Андрий Клименко, експерт от Института за Черно море Strategic Studies в Киев, който редовно следи движението на кораби около Крим.
„Там, в Керченския проток (между Крим и Русия), те прехвърлят украинско зърно от малки кораби на кораби за насипни товари, където се смесва със зърно от Русия – или в някои случаи те плават до този район, само за да придадат вид те се зареждат с руско зърно“.
Той добавя, че след това стоката се изнася с руски сертификати, че е руско зърно.
Тогава корабите често се отправят към Сирия или Турция.
Турският външен министър Мевлют Чавушоглу заяви, че са разследвали твърдения за доставка на украинско зърно за Турция и засега не са открили никакви доказателства.
„Видяхме, че отправното пристанище на корабите и произходът на стоките е от Русия в записите“, каза той.
Необичаен обем на дейност в Севастопол
Сателитните снимки от зърнения терминал Авлита на пристанището в Севастопол в западната част на Крим показват високо ниво на активност през целия юни, като жълт материал, съответстващ на цвета на зърното, се натоварва на поредица от кораби.
Прегледахме изображения на същия терминал през юни през последните няколко години и тази активност изглежда е необичайно висока.
Някои експерти, с които разговаряхме, казаха, че тази дейност може да се обясни само със зърно, транспортирано от континенталната част на Украйна. „Крим всъщност не отглежда много зърно за износ“, казва Мария Богонос, експерт по селскостопанска политика в Киевското училище по икономика.
Също така не би имало географски смисъл Русия да използва Севастопол за износ на собствено зърно.
Но Майк Лий, експерт по земеделие в Green Square Agro, който е работил както в Украйна, така и в Русия, казва, че част от зърното, идващо от Крим, може да бъде част от изоставането от миналогодишната реколта, съхранявано на склад заради войната. „Крим е под руски контрол, но веригите за доставки също са засегнати там.
Корабите, които изключват тракерите си
От Крим, според американските и украинските власти и съобщения в медиите, потеглят девет кораба, за които се смята, че са превозвали откраднато украинско зърно в чужбина.
Използвайки данни от Lloyd’s List Intelligence (LLI), Би Би Си проследява тези кораби при пътувания между Крим и пристанищата в Турция и Сирия от април.
LLI казва, че корабите са използвали това, което морските специалисти биха определили като „измамни“ плавателни практики – изключвали бордовите си тракери при влизане в Черно море или се движили около Керченския проток близо до Крим.
Когато техните тракери се върнат онлайн, корабите плават на юг и мнозина съобщават за по-малка дълбочина във водата, което предполага, че са поели товари по време на затъмнението.
Би Би Си картографира пътуванията на три кораба: Matros Pozynich и Sormovskiy 48, собственост на две компании в Русия, както и Finikia, собственост на сирийската генерална морска администрация .
Опитахме се да се свържем с регистрираните в Русия собственици на тези плавателни съдове, за да попитаме за пътуванията, но не получихме отговор. Не успяхме да се свържем със сирийските собственици.
Въпреки изключените тракери, сателитните изображения разкриха къде са били някои от корабите.
Снимки от Maxar показват Matros Pozynich в Севастопол в Крим в средата на май. По време на това пътуване той отплава до Керченския проток, имаше прекъсване на транспондера за пет дни и след това отново се появи на стотици мили на юг в Черно море. По-късно е заснет в сирийското пристанище Латакия, но системата за проследяване е изключена.
Съгласно Безопасността на живота в морето (SOLAS) на ООН корабите трябва да имат постоянно включени тракери, освен ако това не представлява заплаха за тяхната безопасност и сигурност – например от пиратство.
Мишел Визе Бокман, пазарен редактор в Lloyd’s, смята, че няма оправдание за изключване на тракерите близо до Крим или близо до сирийското крайбрежие.
„Тази практика очевидно не е свързана с рискове от пиратство“, казва г-жа Бокман. „Другите кораби имат включени транспондери, така че защо не?
Тактиката на Русия
Би Би Си се сдоби и с документи, изготвени от руските окупационни власти, в които са изброени стопанствата, от които трябва да се прехвърля зърно.
Отделно разследване на BBC Russian и BBC Ukrainian показа, че в някои случаи руснаците принуждават украинските фермери да продават зърно на цени, доста под пазарните, и подписват документи, доказващи, че е закупено „законно“.
Докато ранните съобщения обикновено бяха за откровена кражба от руски сили, фермерите предполагат, че е имало промяна в тактиката, тъй като руснаците осъзнават, че ако не плащат нищо, бъдещата реколта може да бъде саботирана. Фермерите казват, че трябва да приемат ниските цени, тъй като нямат алтернатива и трябва да купуват гориво и да плащат на работниците.
Емили Потъл, адвокат по международно право, каза пред Би Би Си, че тези действия може да нарушат правилата на Женевската конвенция и Международния наказателен съд (МНС), уреждащи окупационните правомощия.
Свързахме се с руските власти, за да попитаме за тези твърдения, но все още не сме получили отговор.
Въпреки това, някои длъжностни лица в контролирани от Русия райони говорят открито за това, че украинското зърно се взема от районите, които сега контролират.