Преди 108 г. ученикът Асен Йорданов полита върху първия български аероплан, създаден от него

На 25 г. заминава за САЩ, където се сдобива с уважение и слава

Само 10 години след като американците братя Райт патентоват първия в света аероплан, един български ученик – Асен Йорданов, полита на конструираната от него летателна машина на 10 август 1915 г. За света все още аеропланите са екстравагантна прищявка, но за 18-годишния ученик, аеропланът (името на самолета в началото на 20 век) е нещо, което ръцете и умът му знаят как да създадат.

На днешния ден преди 108 години неговата машина полита от летището в Божурище.

„Апаратът е сигурен. Няма допуснати грешки. Признава се за изобретение, а Асен Йорданов — за изобретател. Датата 10 август 1915 г. да се счита за начало на българското самолетостроене“, пише специалната комисия на военното министерство, пристигнала да наблюдава полета. А вестник „София“ допълва: „Непълнолетния българин, който в гимназията е отличен математик, внесъл едно ново и важно подобрение, което липсваше при съществуващите аероплани, а именно устройство, предпазващо апарата от падане… В самолетостроенето е внесено едно изобретение от българин — нещо, което не може да не погъделичка националното ни чувство и народна гордост.“

Асен Йорданов е роден на 2 септември 1896 г. в София. За своите 71 години живот той придобива световно признание, а името му е вписано в „Книгата за почетни граждани на Ню Йорк“. Портретът му е изложен в „Залата на славата“ в Нюйорското летище „Ла Гуардия“, а в „Ер Спейс музеум“ са експонирани негови вещи и лични архиви. В Антарктида пък заливът при Земя Греъм е наречен „Йорданов залив“.

Баща му инж. Христо Йорданов го изпраща да учи в Гренобъл, но 16-годишният Асен сам избира училището за пилоти в парижкото предградие „Етан“.

Връща се у нас за Балканската война, в която участва като механик в аеропланното отделение в Свиленград, като междувременно конструира първия български самолет „Експрес“.

По време на Първата световна война Асен Йорданов управлява боен самолет и получава орден за храброст. Когато България губи войната и ѝ се забранява да строи самолети, Асен е обезсърчен. Но през 1921 г. правителството на Стамболийски го финансира да представи страната ни в състезание за околоземен полет в САЩ. Така на 25 години младежът заминава за държавата с неограничени възможности. Състезанието се отменя заради предпазливостта на останалите пилоти, а Асен Йорданов остава в САЩ завинаги. Ясно защо – той просто обича самолетите.

Заема се с изучаването на английски. После постъпва като чертожник в конструкторското бюро на заводите Къртис, а след това и като летец-изпитател. Завършва аероинженерство, химия, физика и радиоинженерство. А в концерна Къртис така го ценят, че го назначават за главен конструктор на заводите. Асен Йорданов става водещ консултант и в заводите Къртис-Райт, Локхийд, Дъглас, Пайпър, Боинг и МакДоналд. Участва в разработката и съставянето на документацията и инструкции за поддържане и пилотиране на известни самолети като летящата крепост Боинг Б-17 и много други.

По-късно, вече на 45 години българинът основава дружество „Джорданов Авиейшън Къмпани“, преименувано по-късно в „Джорданоф Корпорейшън“, придружено от „Джорданоф Електроникс“. Ателиетата му заемат четирите етажа на сградата на „Медисън авеню“ в Ню Йорк. Дейността им е в тясна връзка с военната отбрана на САЩ и се намира в строга секретност.

Неговата популярност нараства, когато открива авиационно училище. За кратко време то се превръща в най-авторитетната школа, която подготвя пилоти за гражданската авиация на САЩ.

Когато известният физик Томас Едисон изобретява радара, той се допитва до Асен Йорданов и се вслушва в професионалните му съвети.

Книгите, които Асен Йорданов издава, са най-добрите учебници в САЩ за пилотиране, теоретична подготовка на пилотите, включително за дневно и нощно пилотиране, наземна поддръжка, радиоекипировка, метеорологични станции. Тиражът им е 750 000. Преведени са в много страни, включително и в СССР.

Американците със симпатия го наричат Джери, а журналистите са щастливи, ако могат да му направят интервю.

На 19 октомври 1967 г. световните информационни агенции съобщават: „Асен Йорданов — пионер на авиацията, летец-изтребител, авиоконструктор на Боинг и Дъглас, почина на 71-годишна възраст. Прахът от урната е разпръснат със самолет в небето над Америка.“

По-късно първият човек стъпил на Луната, Нийл Армстронг, казва: „От него както аз, така и всички американски летци сме се учили на авиация.“

Leave a Comment