Клиентът няма да плаща тока, ако е некачествен
Ако в рамките на един месец в две трети от времето е подаден некачествен ток, потребителят ще има право да не плати сметката си. Със сигурност ще отпадне таксата за повторно включване на елзахранването. Не може също електромерът да бъде изпращан на контролна проверка, без потребителят да е информиран и без да присъства. Тези и други промени в Закона за енергетиката ще бъдат обсъдени днес в енергийната комисия в Народното събрание, съобщи тази сутрин по БНР депутатът от Коалиция за България Явор Куюмджиев.
Законовите промени ще направят равнопоставени абонатите и ЕРП-та. „В България през последните години ги превърнахме едва ли не „златни кокошки“, които трябва да бъдат галени, за сметка на обикновените потребители“, коментира Куюмджиев. Според него е напълно възможно да има остри реакции и опити да се оспорят предложенията за нормативни промени.
„Няма как да приема, че потребителят по презумпция е виновен и да бъде наказван за това, че преди 7 месеца не е платил 1 лв., със спиране на тока. Не може в 21 век в ЕС да има места, в които да избирате дали да пуснете компютъра или телевизора, но не може и двете. Не може да се спира тока на хора като наказателна мярка за повече от 5-6 часа. Разбирам – ако някой не си е платил сметката, да му бъде наложено подобно наказание, но след като бъде надлежно информиран и предупреден, че това ще му се случи, доставчикът да знае, че клиентът е предупреден и чак тогава да се пристъпва към такива драстични мерки“, заяви депутатът.
Промените предвиждат ако ЕРП системно доставя некачествен ток на клиентите, да се отнема лиценза му. Клиентите на ЕРП-тата ще могат да се оплачат от некачествено обслужване в срок от 3 години след инцидента, вместо в срок от три дни, както е сега.
Друго предложение е да не се изключва тока при спорна фактура с разлика от 30% в сравнение с година по-рано. Тогава потребителят ще има право да не плати сметката, докато доставчикът не докаже, че енергията е потребена.