Как да продадете земеделските продукти с интелект и финес? 1. Историята на „Хармоника“
Фирмата, утвърдила бранда, може да осигури само 50 процента български биологични суровини и затова внася от съседните държави
Всички сме виждали в магазините храни, които се продават под марката „Хармоника“. Свързваме бранда с нещо хем вкусно, хем здравословно. Но също така и скъпичко. Карай да върви, си казва потребителят, когато слага в кошницата „Хармоника“. За здраве пари не се пестят.
Любомир Ноков, съдружник във фирмата, утвърдила „Хармоника“ като качествена биологична марка, разказа пред международната биологична конференция, която се проведе в Пловдив на 25 и 26 юни, каква е стратегията и тактиката на дружеството в маркетинга.
Под името на утвърдената вече марка се предлагат 120 продукта в 14 категории. Началото е било през далечната 2006 г., когато съдружниците (Магдалена Малеева и Любомир Ноков) решили да се заемат с предлагането на биологични храни. Тогава се свързали с биологични кравеферми в Троянския Балкан и започнали да предлагат кисело био мляко. Разработили веригата на доставки – от производителя през преработвателя и до търговеца. И като направили тези основи на бизнеса, се фокусирали в утвърждаването на бранда „Хармоника“. За целта затегнали контрола върху качеството и повишили цените.
„През 2022 г. беше много трудно. Пандемията, а после и войната ни се отразиха зле и едва оцеляхме“, припомня си близкото минало Ноков. Но веднага допълва, че в последните две години фирмата има най-доброто си развитие и вероятно към края на тази година ще се окаже, че финансовият резултат спрямо 2022 г. се е удвоил.
Дружеството работи с почти всички големи търговски вериги. Но също така не изпуска интереса си към традиционната търговия в по-малките магазини. Наблюденията на Любомир Ноков са, че специализираните био магазини не са успели да привлекат достатъчен потребителски интерес и много от тях вече са затворили.
Продуктите „Хармоника“ успешно се търгуват в Румъния, която е домакин на 20% от производството. Румънският пазар се развива по-бързо от българския, констатира Ноков.
У нас около 50% от био пазара е зает от вносни стоки.
Брандът „Хармоника“ става все по-важен за потребителите, които вярват повече на познатата марка, отколкото на етикета, че стоката е биосертифицирана. Към етикетите българинът има недоверие, а на бранда се доверява, защото се е доказал пред вкуса и изискванията му за здравословност.
Друг е въпросът, че напоследък стоките, които са наречени „фермерски“, се възприемат като по-истински и качествени дори и от био сертифицираните, обърна внимание на този маркетингов трик Ноков.
Наистина биологичното производство в България има потенциал, вече има интерес към здравословната храна. „Въпросът е как да развием този потенциал“, продължи по темата съдружникът.
И призна: Едва докарваме до 50% от биологичните суровини да са произведени в България.
Една от пречките пред фирмата да открие българските биологични производители е липсата на информация. В сайта на министерството има списъци, но в тях се срещат имена на нереални стопани.
Друг минус е, че се насърчава дейността на земеделските стопани, но не и на преработвателите, което е създава дисбаланс.
Прочети още:
Как да продадете земеделските продукти с интелект и финес? 2. Творческите идеи на младите Ралчеви
Един от големите недостатъци на администрацията, чиято работа Любомир Ноков като цяло похвали, е целеустремеността да разобличат на всяка цена в нещо производителите. Чиновниците считат, че са си свършили добре работата, когато открият нарушение в стопанството. Нелепо създадени наредби са въдворили най-тежкото и несъответващо на провиненията наказание – отнемане на сертификата за биопроизводство. Именно заради отнети биосертификати на фермери, с които фирмата е работила, се е наложило съдружниците да търсят биологична продукция от Гърция. „За щастие, наредбата беше променена“, уточни мениджърът.
Той добави, че в Европа администрацията се стреми да помага, а не да намира недостатъци в стопанствата. А също, че изискванията към биопроизводителите не са толкова претенциозни и неизпълними, колкото са тук.