Как да продадете земеделските продукти с интелект и финес? 1. Историята на „Хармоника“

Фирмата, утвърдила бранда, може да осигури само 50 процента български биологични суровини и затова внася от съседните държави

Всички сме виждали в магазините храни, които се продават под марката „Хармоника“. Свързваме бранда с нещо хем вкусно, хем здравословно. Но също така и скъпичко. Карай да върви, си казва потребителят, когато слага в кошницата „Хармоника“. За здраве пари не се пестят.

Любомир Ноков (със синята риза)

Любомир Ноков, съдружник във фирмата, утвърдила „Хармоника“ като качествена биологична марка, разказа пред международната биологична конференция, която се проведе в Пловдив на 25 и 26 юни, каква е стратегията и тактиката на дружеството в маркетинга.

Под името на утвърдената вече марка се предлагат 120 продукта в 14 категории. Началото е било през далечната 2006 г., когато съдружниците (Магдалена Малеева и Любомир Ноков) решили да се заемат с предлагането на биологични храни. Тогава се свързали с биологични кравеферми в Троянския Балкан и започнали да предлагат кисело био мляко. Разработили веригата на доставки – от производителя през преработвателя и до търговеца. И като направили тези основи на бизнеса, се фокусирали в утвърждаването на бранда „Хармоника“. За целта затегнали контрола върху качеството и повишили цените.

„През 2022 г. беше много трудно. Пандемията, а после и войната ни се отразиха зле и едва оцеляхме“, припомня си близкото минало Ноков. Но веднага допълва, че в последните две години фирмата има най-доброто си развитие и вероятно към края на тази година ще се окаже, че финансовият резултат спрямо 2022 г. се е удвоил.

Дружеството работи с почти всички големи търговски вериги. Но също така не изпуска интереса си към традиционната търговия в по-малките магазини. Наблюденията на Любомир Ноков са, че специализираните био магазини не са успели да привлекат достатъчен потребителски интерес и много от тях вече са затворили.

Продуктите „Хармоника“ успешно се търгуват в Румъния, която е домакин на 20% от производството. Румънският пазар се развива по-бързо от българския, констатира Ноков.

У нас около 50% от био пазара е зает от вносни стоки.

Брандът „Хармоника“ става все по-важен за потребителите, които вярват повече на познатата марка, отколкото на етикета, че стоката е биосертифицирана. Към етикетите българинът има недоверие, а на бранда се доверява, защото се е доказал пред вкуса и изискванията му за здравословност.

Друг е въпросът, че напоследък стоките, които са наречени „фермерски“, се възприемат като по-истински и качествени дори и от био сертифицираните, обърна внимание на този маркетингов трик Ноков.

Наистина биологичното производство в България има потенциал, вече има интерес към здравословната храна. „Въпросът е как да развием този потенциал“, продължи по темата съдружникът.

И призна: Едва докарваме до 50% от биологичните суровини да са произведени в България.

Една от пречките пред фирмата да открие българските биологични производители е липсата на информация. В сайта на министерството има списъци, но в тях се срещат имена на нереални стопани.

Друг минус е, че се насърчава дейността на земеделските стопани, но не и на преработвателите, което е създава дисбаланс.

Прочети още:

Как да продадете земеделските продукти с интелект и финес? 2. Творческите идеи на младите Ралчеви

Един от големите недостатъци на администрацията, чиято работа Любомир Ноков като цяло похвали, е целеустремеността да разобличат на всяка цена в нещо производителите. Чиновниците считат, че са си свършили добре работата, когато открият нарушение в стопанството. Нелепо създадени наредби са въдворили най-тежкото и несъответващо на провиненията наказание – отнемане на сертификата за биопроизводство. Именно заради отнети биосертификати на фермери, с които фирмата е работила, се е наложило съдружниците да търсят биологична продукция от Гърция. „За щастие, наредбата беше променена“, уточни мениджърът.

Той добави, че в Европа администрацията се стреми да помага, а не да намира недостатъци в стопанствата. А също, че изискванията към биопроизводителите не са толкова претенциозни и неизпълними, колкото са тук.

Leave a Comment