Имаш си заместник-министър, пазиш си го

Коментар на Агро Пловдив

Тази седмица Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) поиска оставката на заместник-министъра на земеделието Таня Георгиева. След по-малко от 24 часа 20 браншови застанаха като щит пред Георгиева. Защо ли? В прессъобщението бе написано, че този заместник-министър е професионалист и си разбира от работата. Подтекстът на защита бе „Долу ръцете от нашия човек“.

Прочети още:

Илия Проданов: Колкото по-дълго търпим Таня Георгиева, толкова повече щети ще нанесем на сектора

20 организации одобряват експертната работа на Таня Георгиева и са против поисканата оставка

Така е от години у нас. Всеки на върха на пирамидата е човек на някого.

Жалка работа сме

и затова не можем да помръднем от блатото, където са ни набутали. Навсякъде в страната е така. Когато някой иска да работи в полза на хората, започват да го замерят с камъни да се откаже. Когато се грижи за интересите на своите хора, те го защитават като опълченци. Когато нищо не прави, е удобен.

В конкретния случай с поисканата оставка на Таня Георгиева има няколко въпроса, които няма как да не поставим.

Когато от НАЗ излизат с официално становище, те го правят, защото преди това са го решили на Управителен съвет. В УС участват председателите на регионалните организации, които вече са над 20. Регионалните организации са обсъдили предложението със своите УС и председателите им гласуват според низовите решение по региони.

Тоест тук ние имаме организация, изградена на демократичен принцип, и действаща според решенията на членовете си. Няма друга такава в България, а можеше да има, ако съществуваха Закон за браншовите организации и за националната камара.

(За съжаление земеделските министри от 1990 година досега до един са длъжници на фермерите, за това, че вместо да им помогнат със закон да бъде създадена национална аграрна камара с избираеми от тях самите председатели и управляващи органи, те предпочетоха държавата да е по-силна от организираните земеделци. И да ги води за носа във всичко.)

От другата страна

имаме 20 организации, които са взели решението за подкрепата на Таня Георгиева, с едно телефонно обаждане.

Защото няма как да се случи иначе тази светкавична реакция.

Прессъобщението до медиите на 20-те бе изпратено от пощата на Асоциацията на земеделските производители в България (АЗПБ), където Георгиева дълги години бе изпълнителен директор.

Ако погледнем по същество мотивите, с които 20-те защитават своя заместник-министър, те, както се казва, са изсмукани от пръстите и са прах в очите на слепите.

Предложението на браншовите организации да се увеличи бюджета на подмярката за напояване било одобрено от Комитета по наблюдение, който би председателстван от Таня Георгиева, пише АЗПБ. Къде е тук поводът за аплодисменти към зам.-министъра, че не го виждаме?

Таня Георгиева е в дъното на увеличения бюджет на подмярка 4.1, която скоро ще се отвори целево за проекти, свързани с напояването, твърди защитата. Обикновено обаче увеличението на бюджетите става по предложение на ДФ „Земеделие“ и се случва, когато от фонда установят, че има неусвоени средства. Това е редът.

НАЗ протестират с право, че

отварянето на подмярка 4.1 за напоителни системи е прецакано,

защото въпреки че поливните площи в страната са твърде малко, в насоките е записано, че тази мярка не финансира проекти за увеличаване на поливните земи. Бюджетът от 100 млн. лв. е само за проекти, които модернизират поливните съоръжения. Например да изградиш фотоволтаици, които да доставят ток за съществуващата поливната система.

Друг аргумент, с който се защитава Таня Георгиева, е че благодарение на нея е отворена преработвателната подмярка 4.2.

В отварянето на тази подмярка обаче имаше нещо много странно.

Насоките по нея не бяха публикувани предварително, както се случва с всички подмерки, на страницата на МЗХ.

Три пъти ги търсихме в рубриките, предназначени за оповестяване на проектонасоки и проектозаповед на министъра по повод предстоящо откриване на мярка по ПРСР. Нямаше ги! А всъщност са били публикувани в някой скрит „джоб“ в сайта на министерството.

Това означава, че някои консултанти са имали преднина в подготовката по кандидатстването за подмярка 4.2.

Отварянето беше на 11 юли, тогава се появиха готовите насоки на сайта на министерството. Ето това беше безобразие! Защото тук инвестициите са големи – максималната за един проект е 1 360 000 лева.

Така че точно този пример в защита на заместник-министъра въобще не е на мястото си.

Благодарение на Таня Георгиева стартираха и дълго очакваните приеми по НПВУ. Към момента са одобрени близо 1600 проекта по НПВУ, което красноречиво говори за успех„, пише в писмото на АЗПБ.

Ами това просто не е така.

По тези процедури работеха и министри от предходни правителства.

И няма как да е иначе, защото условията за кандидатстване по двете процедури бяха публикувани за обществено обсъждане в сайта на МЗХ на 25 юли 2023 г., а Таня Георгиева бе назначена само месец по-рано на този пост. Освен това по процедурата „Центрове за подготовка за предлагане на пазара и съхранение на плодове и зеленчуци“ като че ли работеше основно предишният зам.-министър Александър Йоцев.

И накрая нека да кажем, че когато някой бъде назначен на работа – било като чистач, експерт или заместник-министър, от него се очаква да работи както трябва за всички, а не за своите хора. Защото ако г-жа Георгиева се бе трудила експертно и всеотдайно за всички земеделци, които упражняват тази трудна професия, никой нямаше да ѝ поиска оставката. И никой нямаше да преписва като нейни заслуги това, че е вършила нещо, за което получава немалка заплата.

Leave a Comment