Публикуван е втори проект на наредба за прилагане на мярка 6.3 за малките стопанства

Кандидатите трябва да да описали правните основания за ползваната земя в общинските земеделски служби през 2015 г.

нивиЗа по-малко от месец Министерството на земеделието и храните създаде втори вариант на наредба за прилагане на подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитието на малки стопанства“ от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2014-2020 г. Първият бе публикуван на 19 април т.г. „В резултат на проведените срещи и направените обсъждания ( на първия вариант – б.р.) част от разпоредбите бяха променени“, пише в мотивите си към проектонаредбата зам.-министър Васил Грудев.

Фактът, че има нов проект на наредба, който подлежи на още 20 дни обсъждане, и едва след това – на публикуване в Държавен вестник, означава, че МЗХ няма да се вмести в срока за отваряне на помярка 6.3, посочен в последния индикативен график. Според него приемът трябваше да започне в работната седмица между 30 май и 3 юни.

Основните промени са свързани с детайлизиране на условията, на които трябва да отговарят кандидатите, за да са допустими за подмярка 6.3.

„ДФЗ – РА, трябва да гарантират …, че обстоятелствата на условията за допустимост на бенефициентите са доказуеми и могат да им бъде извършван контрол. В тази връзка с цел да не се създават изкуствени и недоказеуми доходи от земеделски дейности са и заложените условията на чл. 5 от Наредбата“, пише в мотивите В. Грудев.

Там, в ал 12 т.3 е посочено, че кандидатите трябва да са вписали правните основания за ползваната земя в общинските служби по земеделие най-късно до края на предходната година. Като доказателство, че кандидатите имат земеделска дейност се приемат и попълнените до края на 2015 г. анкетни формуляри на анкетната карта по Наредба № 3.

В чл. 5 в проекта на наредбата, условията са описани подробно:

Чл. 5. (1) За подпомагане могат да кандидатстват:
1. физически лица, навършили 18 години;
2. еднолични търговци (ЕТ), еднолични дружества с ограничена отговорност (ЕООД) или дружества с ограничена отговорност (ООД), регистрирани по Търговския закон;
3. кооперации, регистрирани по Закона за кооперациите.
(2) Към датата на подаване на заявлението за подпомагане лицата по ал. 1 трябва да:
1. са регистрирани като земеделски стопани по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани (обн., ДВ, бр. 10 от 1999 г.) наричана по-нататък „Наредба № 3 от 1999 г.“;
2. са получили от земеделска дейност най-малко 33 на сто от общите си
приходи/доходи за предходната календарна година;
3. имат икономически размер на стопанството, измерен в стандартен
производствен обем (СПО) в границите между 2 000 евро и 7 999 евро включително;
4. са собственици, наематели и/или арендатори на цялата налична в
земеделското стопанство земя;
5. са собственици и/или ползватели на животновъдните обекти, сгради и помещения, използвани за животновъдната дейност, в случай че развиват такава;
6. са микропредприятия или малки предприятия по смисъла на чл. 3, ал. 2 и 3 от Закона за малките и средните предприятия;
7. не са одобрени за подпомагане по реда на тази наредба, както и по реда на:
а) Наредба № 9 от 2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 „Инвестиции в
земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (обн. ДВ. бр. 22 от 2015 г.);
б) Наредба № 20 от 2015 г. за прилагане на подмярка 4.2. „Инвестиции в
преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от мярка 4. „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (обн., ДВ, бр. 84 от 2015 г.);
в) Наредба № 9 от 2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Създаване на стопанства на млади фермери“ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. (обн. ДВ. бр. 42 от 2008 г.);
г) Наредба № 14 от 2015 г. за прилагане на подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. (обн. ДВ. бр. 40 от 2015 г.);
8. не им е издавана заповед за одобрение за подпомагане по реда на Наредба № 28 от 5 август 2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Подпомагане на полупазарни стопанства в процес на преструктуриране“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. (ДВ., бр.74 от 2008г.) (Наредба № 28 от 2008 г.) за последните пет години. Когато кандидатите имат издадени заповеди за одобрение по Наредба № 28 от 2008 г.
са допустими за подпомагане по реда на тази наредба, ако към датата на подаване на заявлението за подпомагане:

а) успешно са приключили петгодишния си ангажимент по Наредба № 28 от 2008 г. и е изтекла петата стопанска година от изпълнението на бизнес плана и                                                                                                       

б) са получили всичките плащания по реда на Наредба № 28 от 2008 г., и

в) е изтекла стопанската година, през която са подали заявка за петото си
плащане по реда на Наредба № 28 от 2008 г.

(3) За едноличните търговци по ал. 1, т. 2, които са регистрирани през годината на кандидатстване в Търговския регистър и като земеделски стопани по реда на Наредба №3 от 1999 г. обстоятелствата по ал. 2, т. 2 и 3 могат да се доказват и в качеството им на физически лица.

(4) Договорите за наем и/или аренда на земята, върху която са разположени културите включени при определяне на изискуемия минимален икономически размер на стопанството от 2000 евро СПО, трябва да са:
1. влезли в сила към датата на подаване на заявлението за подпомагане;
2. с минимален срок на действие пет години от дата на подаване на заявлението за подпомагане.
(5) Цялата налична в земеделското стопанство земя по ал. 2, т. 4 трябва да се стопанисва от кандидата:
1. с правно основание за ползване съгласно чл. 41, ал. 2 от Закона за
подпомагане на земеделските производители през целия период, считано от датата на подаване на заявлението за подпомагане до изтичане на пет години от датата на подписване на договор за предоставяне на финансова помощ;
2. в съответствие с чл. 33б от Закона за подпомагане на земеделските
производители;
3. в съответствие с режимите на защитените територии, съгласно със Закона за защитените територии, и/или режимите на защитените зони, съгласно със Закона за биологичното разнообразие, за площите/дейностите от стопанството, които попадат в тях.
(6) Изискванията по ал. 2, т. 7 и 8 се прилагат и за съпруга/съпругата на кандидата физическо лице, на собственика на предприятието на кандидата ЕТ, както и на собственика/собствениците на капитала на юридическото лице и на членовете на кооперацията.
(7) Лицата по ал. 1, т. 2 и 3 се подпомагат и при условие, че
собственикът/собствениците на капитала на юридическото лице или собственикът на предприятието на ЕТ или членовете на кооперацията е/са физическо лице/ физически лица, което/които отговаря/т на изискванията по ал. 2, т. 7 и 8.
(8) Икономическият размер на стопанството, измерен в СПО се изчислява по таблица съгласно Приложение № 1.
(9) Когато икономическият размер на стопанството по ал. 2, т. 3 се доказва с намерения за засаждане/засяване на земеделски култури през текущата спрямо кандидатстването стопанска година в заявлението задължително се посочват сроковете, в които ще се извърши засаждането/засяването на земеделските култури. При изчисляване на икономическия размер на стопанството по ал. 2, т. 3 не се допуска включване на животни с намерения за придобиване през текущата стопанска година.
(10) Не се счита за изпълнено условието по ал. 2, т. 3, когато:
1. съпругът/съпругата на кандидата физическо лице, на собственика/собствениците на капитала на юридическото лице или на собственика на предприятието на ЕТ, на член на кооперацията има отделно земеделско стопанство, включително като собственик на ЕТ или ЕООД/ООД и/или като притежател на мажоритарен дял в юридическо лице и общият сбор на икономическия размер на земеделските стопанства надвишава 7 999 евро СПО. Общия сбор се изчислява на база равна правопропорционално на процентите собственост/дялове от юридическото лице;
2. кандидатът физическо лице или кандидатът ЕООД/ООД, или собственикът на капитала на кандидата ЕООД или собственикът на 50 на сто или повече от капитала на кандидата ООД, или собственикът на предприятието на кандидата ЕТ, или някой от членовете на кооперацията, притежава мажоритарен дял в юридическо лице, което има отделно земеделско стопанство и общият сбор на икономически размер на земеделските стопанства надвишава 7 999 евро СПО. Общият сбор се изчислява на база равна правопропорционално на процентите собственост/дялове от юридическото лице;
3. кандидатът е ЕООД и едноличният собственик на капитала има отделно земеделско стопанство като физическо лице или ЕТ или когато кандидатът е ООД и собственикът на 50 на сто или повече от капитала има отделно земеделско стопанство като физическо лице или ЕТ или когато кандидатът е кооперация и член на кооперацията има отделно земеделско стопанство като физическо лице или ЕТ, и
общият сбор на икономически размер на земеделските стопанства надвишава 7 999 евро СПО. Общия сбор се изчислява на база равна правопропорционално на процентите собственост от юридическото лице.
(11) При изчисляване на общия начален икономически размер на стопанството по ал. 2, т. 3 се взема предвид цялата налична в земеделското стопанство земя.
(12) Условието по ал. 2, т. 2 се доказва с представянето на:
1. справка-декларация за приходи от земеделски дейности по образец съгласно Приложение № 2.
2. заверено копие от Териториалната дирекция на Националната агенция по приходите (ТД на НАП) на годишна данъчна декларация (ГДД) за предходната календарна година, от годината на подаване на заявлението за подпомагане. Към ГДД се прилагат съставните части на финансовия отчет съгласно изискванията на Закона за счетоводството (ЗСч), Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) и Закон за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО);
3. документи, доказващи правно основание за ползване на имотите, на които е произведена селскостопанската продукция, чрез чиято реализация са сформирани приходите/доходите в ГДД за предходната календарна година спрямо годината на кандидатстване, съгласно чл. 41, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители. Имотите под наем или аренда в т.ч. имотите попадащи извън обхвата на чл. 2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, трябва:
а) да са ползвани въз основа на документи доказващи правното основание за ползване, които са регистрирани в общинската служба по земеделие по реда на чл. 37б∗ Закона за собствеността и ползването на земеделските земи не по-късно от края на предходната календарна година спрямо годината на кандидатстване, и/или 

б) не по-късно от края на предходната календарна година спрямо годината на кандидатстване да са посочени в анкетните формуляри на анкетната карта по Наредба № 3 от 1999 г. за стопанската година, през която е произведена селскостопанската продукция, чрез чиято реализация са сформирани приходите/доходите в ГДД, и/или
в) да са ползвани въз основа на документи, доказващи правното основание за ползване, които са нотариално заверени не по-късно от края на предходната календарна година спрямо годината на кандидатстване;

(∗ Чл. 37б от Законът за собствеността и ползването на земеделските земи гласи: Всеки собственик подава в общинската служба по земеделие по местонахождение на имота декларация по образец, в която се посочват формата на стопанисване и начинът на трайно ползване на земите. Декларацията, подадена от един съсобственик, ползва всички съсобственици. Ползвателите на земеделски земи са длъжни да представят в общинската служба по земеделие копие от договорите за наем, аренда или съвместна обработка на земята. При представяне на два и повече невписани в службата по вписвания договори регистрация се извършва на договора, посочен в подадената от собственика декларация. Ако собственикът не е подал декларация, общинската служба по земеделие уведомява страните по договорите. Общинската служба по земеделие води регистър на собствениците и ползвателите на земеделски земи и предоставя информация за тях на ползвателите, участващи в споразумението по чл. 37в с цел насърчаване на уедрено ползване и създаване на масиви.)

4. за приходи сформирани от продажба на земеделски продукти от
животновъдство се изисква удостоверение за регистрация на животновъден обект по смисъла на чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност или документ, че животновъдният обект е вписан в списъка в Интегрираната информационна система с данни за идентифицираните животни и за животновъдните обекти по смисъла на чл. 51. ал. 3 от Закона за ветеринарномедицинската дейност за предходната календарна година спрямо годината на кандидатстване;
5. приходни/разходни документи, в случай че са издадени съгласно ЗСч, ЗДДФЛ и ЗКПО, свързани със земеделската дейност, от която са сформирани приходите/доходите за предходната календарна година от годината на кандидатстване.
(13) Когато земята, върху която са разположени културите, включени при определяне на изискуемия минимален икономически размер на стопанството от 2 000 евро СПО, се обработва на база на споразумение за масиви за ползване на земеделските земи, изготвено на основание чл. 37в, ал. 2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, кандидатът за същия размер на площта на земята, върху която са разположени тези култури, трябва да има имоти, включени в споразумението за масиви, които да са негова собственост и/или да са наети / арендувани с минимален срок на действие пет години от датата на подаване на заявлението за подпомагане.
Чл. 6. (1) Не се подпомагат кандидати/ползватели на помощта:
1. при наличие на някое от обстоятелствата за отстраняване по чл. 131, параграф 4 във връзка с чл. 106, параграф 1 и чл. 107 от Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2012 г. относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза и за отмяна на Регламент (ЕО, Евратом) № 1605/2002 на Съвета (ОВ L, бр. 298 от 26 октомври 2012 г.) наричан по-нататък „Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012“,
2. които имат изискуеми и ликвидни задължения към Държавен фонд
„Земеделие“;
3. включени в Системата за ранно откриване и отстраняване по чл. 108 от Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012.
(2) Не се предоставя финансова помощ, в случай че представляващият
кандидата/ползвателя на помощта едноличен търговец или търговско дружество и член/ове на управителния им орган, както и временно изпълняващ такава длъжност, включително прокурист или търговски пълномощник, председателя и членовете на кооперацията, както и лицата с правомощия за вземане на решения или контрол по
отношение на кандидата/ползвателя на помощта:
1. попада в някоя от категориите, определени в чл. 106, параграф 1, чл. 107, параграф 1 от Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012.
2. е обект на конфликт на интереси по смисъла на чл. 57 от Регламент ЕС, Евратом) № 966/2012;
3. е свързано лице по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителните разпоредби на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси с ръководител на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция (ДФЗ – РА), Управляващия орган на ПРСР 2014 – 2020 (УО) или със служители на ръководна длъжност в Разплащателна агенция (РА) или УО;
4. е лице, което е на трудово или служебно правоотношение в РА или УО, както и до изтичане на една година от прекратяване на правоотношението.
(3) Изпълнението на изискванията по ал. 1 и 2 се доказва с:
1. декларация към момента на подаване на заявлението за подпомагане, съгласно Приложение № 3;
2. официални документи, издадени от съответните компетентни органи, за обстоятелствата, за които такива документи се издават, и с декларация (приложение №3) за всички останали обстоятелства, включително и за обстоятелствата по чл. 23 от Закона за търговския регистър.
(4) Кандидати/ползватели, за които е налице обстоятелство по ал. 1 и 2 имат право да представят доказателства при подаване на декларация, съгласно приложение № 3 или в срок до 10 работни дни от получаване на уведомление от РА за констатираните обстоятелства по ал. 1 и 2, че са предприели действия, които гарантират тяхната надеждност, въпреки наличието на съответното основание за отстраняване.

 

Leave a Comment