Министър Данов: Тунелът под Шипка е приоритет

Срещу проекта се води съдебно дело от екозащитници, които не са съгласни трасето към пробива да минава през Габрово и защитен природен парк

връх ШипкаПравителството стои зад проекта за тунел под връх Шипка и финансирането му с европейски средства е приоритет, обяви в Габрово министърът на инвестиционното проектиране Иван Данов. Той пристигна в града за среща с експерти от държавните институции в областта, от общинските администрации и представители на професионални сдружения за обсъждане на инвестиционни проекти.

„Проектът за тунел под връх Шипка е в напреднала фаза и опасенията, че ще бъде изместен от друг проект нямат основание“, коментира пред националното радио министър Иван Данов.

„Стоя твърдо зад тунела. Цялото правителство стои твърдо зад тунела. Ще направим всичко възможно финансирането на тунела да стане с европейски средства. Това е най-доброто решение. Ако не може да се реализира по някаква причина с тези европейски средства, държавата е длъжна да реализира този тунел, тъй като това е коридор от европейските транспортни коридори“каза министърът.

Сегашният проект предвижда изграждането на обходен път, който тръгва от с. Поповци и преминава през пет квартала на Габрово. След това навлиза в природен парк „Българка“, откъдето започва тунелът с дължина 3220 м. Екоорганизациите и инициативните комитети оспориха маршрута на проекта заради очаквания висок трафик през 5-те квартала на Габрово. Един от най-сериозните му недостатъци е, че за да се стигне до тунела, трябва да се изгради път с дължина над 4 км и ширина между 15 и 40 м през парка, който попада в защитена зона от „Натура 2000“.

Противниците на сегашния проект обжалват в съда издаденото от Министерството на околната среда и водите положително решение по ОВОС. Те смятат, че има по-удобни за хората и за природата варианти. От „Пътна инфраструктура“ са категорични, че сегашното проектно трасе е единствено възможното от икономическа гледна точка. Споровете могат да забавят проекта, а това ще постави в риск европейското финансиране за проектирането и реализацията на тунела.

Дали проектът отново ще бъде отложен, ще стане ясно през октомври, когато е следващото заседание по делото. Дотогава е в сила решението за предварително изпълнение, което също се обжалва. От Агенцията „Пътна инфраструктура“ заявиха, че отлагането на строителството във времето може да бъде рисково за проекта. Причината за това е, че обходният път се финансира с европейски средства по ОП „Транспорт“. Финансовият период приключва в средата на 2015 г. и дотогава трябва да са извършени строително-монтажните работи, обектът  да е разплатен и да са представени документи за верификация на средствата от ЕК. Парите за тунела пък трябва да дойдат през следващия програмен период.

Leave a Comment