Писмото на Съюза на градинарите вади на показ фаталните грешки в земеделието. Вижте го!
Продукцията от плодове и зеленчуци у нас е намаляла с около 260% за 14 години
Тази седмица девет организации, начело с Националния съюз на градинарите в България, свързани с производството на плодове и зеленчуци, изпратиха писмо до еврокомисаря Дачиан Чолош, служебния земеделски министър Васил Грудев и Главна дирекция „Земеделие“ в Европейската комисия. Писмото е образец на отлично мотивирано предложение за нуждата от промяна на разпределението на европейската и национална финансова помощ към земеделието. То може да влезе и в учебниците по аграрна икономика като документ, който илюстрира пълния дисбаланс във финансовата подкрепа.
Документът започва с разказ за това как градинарите и овощарите са били пренебрегнати и излъгани, когато земеделското министерство е решавало това лято схемите за разпределение на 13-те процента обвързана подкрепа. Според деветте организации предложението, изпратено до Европейската комисия не е легитимно. Те настояват разпределението да бъде променено, докато все още има възможност за това. Ето и мотивите им:
(Публикуваме писмото със съкращения, тъй като оригиналният му обем е 14 страници)
„… Имайки предвид статистическите данни за производството и консумацията на плодове и зеленчуци в България, безспорно всички се обединяваме около становището, че секторът е в рискова ситуация и съществува възможност да изчезне, въпреки това, че десетилетия наред е бил емблема за България. България е считана за люлката на градинарството в Европа, като е изнесла своя опит за производството на плодове и зеленчуци в северна Сърбия, Унгария, Австрия, а след 1989 г и в Турция.
В периода 1998 – 2013 г. се наблюдава намаление на площите и производството на плодове и зеленчуци повече от 6 до 10 пъти за някои култури и тенденцията върви стремително надолу.
Потребностите на българските граждани и преработвателни предприятия от плодове и зеленчуци се задоволяват на 70 – 80 % от внос, и то най-вече от трети страни.
Една от причините за този главоломен спад е, че в периода 2007-2013г. секторът плодове и зеленчуци беше поставен в неравностойно положение спрямо сектор зърнопроизводство и технически култури, в резултат на прилагане на СЕПП, а през последните години и спрямо тютюнопроизводството и животновъдството .
През 2012-2013 г. от бюджета за биопроизводство по мярка 214 на ПРСР (2007-2013) бяха насочени отново милиони левове към зърнопроизводителите, под формата на подкрепа за сеитбооборот, тъй като се увеличиха субсидиите за сеитбооборот на 1 ха.
Това е причината през 2014 г. България да обяви нулева година за подпомагане на биологочното производство и около 2000 нови производители на биологочна продукция да останат без нито лев субсидия, въпреки, че са подписали договори с контролиращи организации и са преминали на биологичен метод на производство, купувайки скъпи биопрепарати, получавайки по-ниски добиви, тъй като прилагат щадящи природата методи на производство.
Дискриминационната политика водена спрямо сектор плодове и зеленчуци е причина много производители на плодове и зеленчуци да преминат към зърнопроизводство. В резултат на това спада в производството на плодове и зеленчуци през последните 15 год.е фрапантно видно от слезващите таблици:
Таблица 1 Тенденции в производството на плодове, в тона продукция
Години | Череши | Вишни | Орехи | Малини | Други овощни видове | Общо |
1998 | 33 522 | 9 394 | 5 665 | 2 805 | 13976 | 326 596 |
2002 | 15 654 | 7 529 | 2 229 | 3 938 | 16 746 | 136 777 |
2003 | 17 243 | 3 108 | 6 029 | 4 083 | 2 563 | 153 868 |
2004 | 21 369 | 3 325 | 4 502 | 5 606 | 1 176 | 167 273 |
2005 | 18 235 | 3 168 | 2 639 | 3 897 | 1 400 | 99 617 |
2006 | 20 504 | 3 701 | 2 110 | 5 766 | 1 033 | 116 010 |
2007 | 18 427 | 2 700 | 1 400 | 3 711 | 1 073 | 104 559 |
2008 | 16 067 | 3 279 | 422 | 3 540 | 834 | 90 746 |
2009 | 17 456 | 3 958 | 281 | 3 510 | 2 069 | 106 173 |
2010 | 24 951 | 2 825 | 1 240 | 6 109 | 2 507 | 152 077 |
2011 | 30 063 | 4 328 | 2 406 | 7 650 | 3 550 | 163 108 |
2012 | 19 512 | 3 879 | 2 925 | 4 850 | 1 815 | 123 646 |
1998/2012 | – 172 % | -242,18 % | -193,68% | 61% | 770 % | -264,14 % |
2012/2002 | 24,6% | -48,5% | 31,2% | 23,2% | -89,2% | -9,6% |
Източник: Агростатистика, МЗХ
Таблица 2. Тенденции в производството на зеленчуци, в тона продукция (т)
Години | Домати | Пипер – сладък | Патладжан | Краставици | Корнишони | Тикви | Дини | Пъпеши |
1998 | 469 388 | 242 349 | 158 963 | 288 164 | ||||
2001 | 272 601 | 141 931 | 12 090 | 40 273 | 22 231 | 13 086 | 120 774 | 24 571 |
2002 | 245 299 | 165 626 | 12 342 | 40 009 | 33 518 | 23 485 | 149 676 | 24 154 |
2003 | 428 165 | 210 894 | 32 465 | 85 305 | – | 15 752 | 214 054 | 48 099 |
2004 | 237 597 | 124 907 | 40 097 | 86 560 | – | 16 023 | 100 176 | 27 356 |
2005 | 126 462 | 72 155 | 10 985 | 44 748 | – | 3 712 | 75 010 | 22 308 |
2006 | 212 969 | 156 684 | 7 782 | 45 795 | 15 682 | 3 135 | 135 947 | 49 875 |
2007 | 133 188 | 81 744 | 8 318 | 48 530 | 8 653 | 4 411 | 76 914 | 18 753 |
2008 | 134 131 | 59 524 | 7 062 | 53 227 | 9 391 | 4 273 | 79 681 | 13 667 |
2009 | 104 234 | 71 469 | 16 638 | 61 694 | 16 294 | 4 250 | 88 895 | 21 760 |
2010 | 114 605 | 69 080 | 10 747 | 63 648 | 2 020 | 14 754 | 61 967 | 8 841 |
2011 | 103 145 | 66 298 | 6 826 | 52 171 | 6 681 | 817 | 68 002 | 15 160 |
2012 | 94 016 | 47 087 | 7 830 | 33 710 | 4 251 | 5 125 | 55 703 | 17 685 |
1998/2012 | -499,26% | -514,68% | -471,56 | -392,66 % | ||||
2012/2001 | -65,5% | -66,8% | -35,2% | -16,3% | -80,9% | -60,8% | -53,9% | -28,0% |
Източник: Агростатистика, МЗХ
Таблица 3. Тенденции в производството на зеленчуци, в тона продукция
Години | Картофи | Праз | Други корено-плодни | Ягоди | Култивирани гъби | Други | Зеленчуци на открито и закрито общо |
1998 | 478 347 | 7 845 | 1 400 852 | ||||
2001 | 600 371 | 7 314 | 4 076 | 15 556 | 2 517 | 27 273 | |
2002 | 627 273 | 4 169 | 2 898 | 15 574 | 2 330 | 119 | |
2003 | 450 214 | 13 102 | 8 144 | 11 212 | 1 808 | 550 | |
2004 | 573 179 | 19 953 | 18 215 | 11 504 | 1 282 | – | |
2005 | 375 459 | 2 804 | 573 | 6 563 | 1 427 | 1 214 | |
2006 | 386 050 | 3 971 | 2 026 | 8 761 | 1 894 | 543 | |
2007 | 298 722 | 2 963 | 2 198 | 5 964 | 1 716 | 3 014 | |
2008 | 353 060 | 2 013 | 3 409 | 8 599 | 1 438 | 1 607 | |
2009 | 231 745 | 2 148 | 1 907 | 5 324 | 1 725 | 702 | |
2010 | 251 205 | 4 928 | 2 802 | 5 727 | 1 619 | 159 | |
2011 | 232 314 | 4 052 | 2 274 | 7 027 | 2 171 | 139 | |
2012 | 151 319 | 2 002 | 4 103 | 4 770 | 2 093 | 1 980 | 538 278 |
1998/2012/ | 316,12 % | 164,47% | -260 % | ||||
2012/2001 | -74,8% | -72,6% | 0,7% | -69,3% | -16,8% | -92,7% |
Източник: Агростатистика, МЗХ и НСИ
В същото време, въпреки че животновъдния сектор също е в криза, намалението и на животните и продукцията от тях е значително, но не е толково драстично, видно от данните на Агростатистика:
Таблица 4. Спад в продукцията на мляко
Години Years |
Краве мляко | Биволско мляко | Овче мляко | Козе мляко | Общо мляко |
1993 | 1 300814 | 15 560 | 143 631 | 71 118 | 1 531 123 |
1994 | 1162087 | 14 432 | 129 430 | 114 548 | 1 420 497 |
1995 | 1130020 | 11 891 | 119 587 | 142 723 | 1 404 221 |
1996 | 1128134 | 12 086 | 110 318 | 139 005 | 1 389 543 |
… | … | … | … | … | … |
2002 | 1 267 875 | 4 279 | 90 317 | 101 767 | 1 464 238 |
2003 | 1 270 413 | 5 097 | 85 680 | 98 669 | 1 459 859 |
2004 | 1 305 582 | 6 035 | 113 703 | 125 734 | 1 551 054 |
2005 | 1 249 426 | 6 772 | 101 504 | 106 038 | 1 463 740 |
2006 | 1 260 883 | 6 891 | 104 201 | 99 414 | 1 471 389 |
2007 | 1 114 882 | 6 833 | 82 036 | 84 717 | 1 288 468 |
2008 | 1 109 893 | 6 950 | 85 258 | 75 283 | 1 277 384 |
2009 | 1 042 137 | 6 804 | 84 297 | 62 284 | 1 195 522 |
2010 | 1 091 612 | 7 688 | 82 127 | 58 707 | 1 240 134 |
2011 | 1 093 033 | 8 593 | 86 276 | 59 809 | 1 247 711 |
2012 | 1 061 198 | 7 830 | 84 447 | 51 830 | 1 205 305 |
2012/2002 | -16,3% | 83,0% | -6,5% | -49,1% | -17,7% |
2012/1993 | -18,4% | -49,7% | -41,2% | -27,1% | -21,3% |
Освен това през последните 5 години животновъдния сектор е подкрепян по няколко различни схеми с национални доплащания.
Таблица 5 Оторизирани плащания през кампании 2010 и 2011
Плащания през 2011 | Плащания по кампания 2011 в периода 1.12.2011-18.10.2012 | ||||
Плащания по кампания 2010, лева | Плащания по кампания 2011, лева | Плащания по кампания 2011, лева | Подадени заявления | Изплатени заявления | |
ДП по СЕПП | 573 274 920 | 723 167 648 | 87795 | 87747 | |
Доплащания за краве мляко от икономически уязвими ферми | 362 110 | 29 605 580 | 13 659 831 | 3466 | 3466 |
Доплащания за краве мляко от НОР[1] | 8 122 371 | 1483 | 1482 | ||
Доплащания за краве мляко от райони по Нитратната Директива | 8 236 521 | 443 | 443 | ||
Доплащания за овце и кози майки, отглеждани в уязвими общини на Южна България | 596 368 | 807 | 806 | ||
Доплащания за овце и кози майки, отглеждани в НОР | 748 271 | 1325 | 1325 | ||
Доплащания за меки плодове (малини и ягоди) | 354 740 | 339 726 | 231 | 230 | |
НОР 1- Мярка 211 от ПРСР 2007-2013 | 30 367 610 | 37 949 080 | 42 446 578 | 29210 | 28708 |
НОР 2 – Мярка 212 от ПРСР 2007-2013 | 8 281 290 | 13 141 810 | 14 543 221 | 11490 | 11325 |
NATURA 2000 – Мярка 213 от ПРСР 2007-2013 | 4 629 039 | 2427 | 2392 | ||
AEП – Мярка 214 от ПРСР 2007-2013 | 12 401 060 | 14 324 080 | 20 037 504 | 1972 | 1685 |
Национални доплащания към ДП по СЕПП | 288 709 490 | 89 632 365 | 68449 | 68406 | |
Национални доплащания за говеда | 3 365 920 | 28 428 030 | 55 448 646 | 8101 | 8099 |
Национални доплащания за кози и овце майки, обвързани с производството | 1 739 310 | 19 135 250 | 19 171 157 | 5820 | 5818 |
Национални доплащания за крави със сучещи телета | 309 300 | 3 404 280 | 4 696 496 | 2428 | 2428 |
Национални доплащания за клане на говеда обвързани с производството | 225 380 | 340 900 | 153 | 131 | |
Национални доплащания за тютюн | 69 246 790 | 72 126 925 | 37432 | 35845 | |
ОБЩО | 988 283 180 | 145 988 110 | 1 077 943 566 | NA | N |
Източник: МЗХ, Аграрен доклад2012
Трябва да подчертаем, че инвестициите за създаване и отглеждане на трайни насаждения до встъпване в плододаване са от 2000 лв/ дка до 4500 лв./дка, за интензивни ябълкови насаждения, а след включване на капковото напояване, което е задължително, предвид тежките климатични промени, инвестицията достига 6000лв/дка. Трябва да се има предвид, че за отглеждане на плододаващи насаждения разходите достигат до 900 лв./ дка.(интензивни ябълкови и крушови насаждения). Откупуването на инвестицията е 8-10 година за различните култури. т.е през първите три години са само разходи. Предвид това, считаме, че е необходимо секторът да получи минимална подкрепа от 200 лв./ дка в периода 2015-2020 г., което ще покрие около 23 % от годишните разходи ( за сравнение, това е по-малко от 25-28 %, колкото получаваха зърнопроизводителите през целия програмен период 2007 -2013г.)
Трябва да се има предвид,че имаме и изчезващи култури, като круши и вишни, например. Макар че България има собствени сортове с много добри характеристики, ние внасяме круши от Аржентина, въпреки че има чудесни почвено-климатични условия за задоволяване потребностите на населението с родно производство.
Необходимо е да се вземе под внимание и факта, че дребните плодове –череши, вишни и ягодоплодни имат търсене, както в ЕС, така и в трети страни и България не успява да задоволи търсенето за експорт, а тази продукция може да допринесе за значително увеличение на експортните обеми и обърне тренда на търговското салдо.
В момента е предложено разпределение на сумата от 118.6 млн.евро, както следва:
– 39.7млн.евро – 33% (от 118.6 млн.евро) за сектор плодове и зеленчуци;
– 79.1 млн. продукти от животински произход – 67% (от 118.6 млн.евро).
През 2013 г. по данни на НСИ (което като база най-точно отразява обществената необходимост от различните селскостопански продукти) средното потребление на годишна база е било 467 кг. на човек. Консумацията на плодове и зеленчуци (пресни и преработени), картофи, млечни, месо и месни, яйца и риба общо 317.1 кг. /човек/ година, в това число от:
1. Животински произход 122.8 кг. – 39% (от 317.1 кг);
2. Плодове, зеленчуци и картофи 194.3 кг. – 61% (от 317.1 кг),
В тази връзка и предвид подпомагането, което сектор животновъдство получава през последните години и ще получава допълнително в периода 2015-2020г. по преходни национални плащания, считаме за целесъобразно да се направят следните промени в разпределението:
- Разпределението на сумата за подпомагане да бъде:
– 81.85 млн. евро за плодове, зеленчуци и картофи – 69% (от 118.6364 млн.евро -13 % + 2 % )
– 36,78635 млн. евро за животинска продукция – 31% (от 118.6364 млн.евро)
Забележка: Това разпределение приблизително ще изравни бюджетите на двата сектора плодове, зеленчуци, картофи с тези в животновъдството. Тъй като животновъдите с едър и дребен рогат добитък получават 46,742250 мил. евро от Преходна национална помощ от която сектор плодове и зеленчуци е лишен, предвид това, че не е е бил подкрепян през 2013 г. Така сектор животновъдство ще получи 83,5286 мил. евро. Освен това трябва да споменем, че при всички епидемии, които налагат унищожение на животни , включително сега болестта „ син език” се отпускат допълнителни помощи към момента 15 мил. лв. , докато при измръзвания, осланяване , градушки, порои и дъждове, при които се проваля цялата реколта от плодове или зеленчуци и трайните насаждения се връщат по 3 години назад в плододаването си , а понякога изсъхват и цели градини, не се осигуряват никакви компенсации за производителите на плодове и зеленчуци. Така например тази година породи безбройните тежки градушки, безконечни дъждове по време на сезона на черешите и ягодите реколтата беше провалена почти на 90 %, без нито лев компенсации за сектора.
Тук е мястото да отбележим, че според нас регламентът и схемата за Преходна национална помощ е крайно не обективна и обрича неподпомаганите сектори за период от още 5 год. да бъдат отново дискриминирани, а такива, които са имали политическа подкрепа, като сектор тютюн да продължат да бъдат подкрепяни с големи суми. Въпреки че за здравето на европейските граждани полезността на плодовете и зеленчуците е безспорна в сравнение с тютюна.
От МЗХ твърдят, че няма Европейски схеми за подпомагане на сектор плодове и зеленчуци. Нямаше такива схеми и за тютюн, но се намериха, когато има политическа партия, която се застъпва за дадено производство.
За да се даде шанс и на производителите на плодове и зеленчуци да оцелеят и запазят работните места в селските, райони, които са обезлюдени в България (известно е, че този сектор е трудоемък и създава много работни места в селата), предлагаме следното разпределение – сектор плодове и зеленчуци да получава годишно : 81,85 мил. Евро, което е 69 % от бюджета за обвързана с производството подкрепа, а сектор животновъдство – едър и дребен рогат добитък – 83,52857 мил. Евро ( 36,78635 млн. евро, по схемата за обвързана с производството подкрепа + 46,742250 мил. евро от преходна национална помощ).
Предлагаме сумата от 81,85 мил млн. евро за сектор плодове, зеленчуци и картофи да бъде разпределена на база средногодишно потребление по данни на НСИ), както следва:
1. Плодове (трайни насаждение) – 42%;
2. Зеленчуци полски и оранжерийн и картофи – 58%;
С настоящето предложение си поставяме следните цели:
– да спасим българското градинарство през предстоящия програмен период, което сега се намира в колапс и колкото и малко да е останало от него, да опитаме да го възродим.
– подотраслите животновъдство и плодове и зеленчуци да бъдат равностойно подкрепени с по около 82 -83 мил. евро годишно.
През последните години населението на България намалява от 8,7 мил души до 7,230 мил. души, като голяма част от населението е напуснало селските райони поради закриване производството на плодове и зеленчуци и е отишло да търси препитание в други европейски държави, където създава понякога емигрантски проблеми. Убедени сме, че предоставянето на субсидия съизмерима с тази в другите страни членки на ЕС на производителите на плодове и зеленчуци ще отприщи предприемаческия дух на българина и любовта към родината.
Уважаеми господин Министър, Уважаеми господин Комисар Чолош, Уважаеми дами и годпода,
Настояваме да върнете изпратената от старото правителство Нотификация свързана със схемите за прилагане на директни плащания в земеделието в периода 2015-2020г., която не е приета и одобрена от браншовите организации и Комисията по земеделие на Народното събрание за преразглеждане и ново задълбочено обсъждане, почиващо на обективни анализи и кореспондираща с потребностите на България и ЕС.
Председател на УС на НСГБ:
/д-р инж. Слави Трифонов/
Писмото е съгласувано и одобрено от браншовите организации изброени долу:
- НАЦИОНАЛЕН СЪЮЗ НА ГРАДИНАРИТЕ В БЪЛГАРИЯ
2.ДОБРУДЖАНСКИ ОВОЩАРСКИ СЪЮЗ –
3. НАЦИОНАЛНА АСОЦИАЦИЯ НА КАРТОФОПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ –
4. ОРГАНИЗАЦИЯ НА ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ «БЪЛГАРСКА ПРАСКОВА».
5. СЪЮЗ НА ОВОЩАРИТЕ
6. АСОЦИАЦИЯ НА ОВОЩАРИТЕ
7. СЪЮЗ НА ДУНАВСКИТЕ ОВОЩАРИ
8. НАЦИОНАЛНО СДРУЖЕНИЕ НА МАЛКИТЕ СЕМЕЙНИ ФЕРМИ И ПРЕРАБОТВАТЕЛИ
- АСОЦИАЦИЯ БЪЛГАРСКИ ПИПЕР
1 Comment