Теодора Кръстева, БАПОП: Европа обича българските зеленчуци, но пък ние не обичаме да се кооперираме

От мадридското изложение до Алмерия и обратно. Какво научаха нашите фермери?

Теодора Кръстева

„Европа познава и обича вкуса на българските зеленчуци. Убедих се в това в дните на международното изложение в Мадрид Fruit attraction 2023, от което се завърнахме наскоро“. Това каза изпълнителният директор на Българската асоциация на производителите на оранжерийна продукция (БАПОП) Теодора Кръстева.

Тя си спомня с удоволствие непрекъснатия поток от посетители на българския щанд – италианци, прибалтийци, турци, румънци, американци, които искали още веднъж да вкусят родни домати, краставици, пипери, за да им се насладят.

Дните на мадридското изложение преминали в разговори и размени на визитки, нови запознанства и обещания.

Щандът на БАПОП на изложението Fruit attraction

„Един румънец – голям търговец и вносител, каза, че редовно товари тирове със зеленчуци от Алмерия (Испания) и въпреки че много му се иска да закупи от „специалната“ българска продукция, минава транзит през страната ни. Мисля, че все пак обеща, макар и да спира при различни наши оранжерии, следващият път да закара до румънския пазар български краставици. Наистина нарече нашите зеленчуци „специални““, обърна внимание г-жа Кръстева.

Що се отнася до технологиите в оранжерийното производство, показани на испанското изложение, нашите производители общо взето не открили Америка. „Те са много четящи и знаещи хора, истински професионалисти“, похвали членовете на БАПОП директорът.

Когато след изложението Fruit attraction представители на БАПОП посетили оранжерии в областта Алмерия, истината защо пазарът ни куца блеснала.

„В Алмерия имахме предварително уговорена среща с ръководството на един от големите испански кооперативи „Indasol“. В него членуват стотици оранжерийни производители“, продължи Теодора Кръстева.

В оранжерия в Алмерия

Кооперативът имал огромна административна сграда и още по-голям логистичен център с хладилници.

Администрацията осигурявала реализация на отгледаните зеленчуци на вътрешния пазар и в чужбина. Кооперативът имал отделна транспортна секция. Търговците предпочитали продукцията му, защото можели да си гарантират доставки на големи количества.

Логистичният център на кооператива „Indasol“

Доставките на торове и продукти за растителна защита се осъществявали на централно ниво за всички и, разбира се, на по-изгодни цени. В мощното сдружение работили около сто агронома, които наричали инженери и които съветвали всички членове на кооператива.

Служители в Логистичния център били децата и семейните партньорите на земеделците.

„Всъщност фермерите бяха освободени от всякакви странични грижи и отдаваха вниманието си единствено на производството“, каза накратко директорът на БАПОП.

Кооперативът обаче нямало как да избяга от проблема, който мъчи фермерите по целия свят – недостига на работна ръка. „Когато пристигнахме в централата, един от ръководителите ни посрещна угрижен именно заради това, че не може да набави работници. И там производителите разчитаха предимно на мигрантите.“

Испански краставици

„В едно нещо България сериозно изостава и не може да помръдне напред – не се обединяваме“, обобщи г-жа Кръстева.

Когато споделила, че у нас е трудно да се създаде кооператив, испанецът й отговорил късо: „Манталитет“. А после добавил оптимистично: „Не сте поискали – не сте го направили“.

Прочети още:

Български оранжеристи при чудото на Европа: Море от оранжерии върху пустинята на Андалусия

Leave a Comment