19.90 лв. на ЕВН за възстановяване на тока влизат в съда

Ежегодно 150 000 семейства плащат 3 милиона лева на  енергийното дружество, за да бъдат включени отново в мрежата (обновена)
адвокат Димитър Деков от Пловдив

Димитър Деков (вдясно) посочи, че при съдебна победа, ЕВН ще е задължено да промени Общите условия в договора с абонатите

Сдружението за правна помощ на потребителите внесе днес в Окръжния съд на Пловдив иск срещу 3 клаузи в Общите условия на договора на ЕВН България Електроснабдяване с абонатите. Юристите атакуват първо, прекъсването на тока към потребителите без предварителното им уведомяване. Второ – прекъсването без да се вземе предвид размера на задължението и обстоятелствата, при които е натрупано. И трето – събирането на такса за възстановяване на електрозахранването. Таксата е в размер на 19.90 лева. Това съобщи днес председателят на сдружението, базирано в Пловдив, адвокат Димитър Деков.

Срещу прекъсване на тока без предизвестие

Той обясни, че ЕВН България Електроснабдяване ЕАД си е дало правото да прекъсва електрозахранването без предварително уведомяване на абоната в чл. 31 на Общите условия. Деков обаче смята, че по този начин потребителят е неравнопоставен. В Закона за енергетиката, чл. 123, ал.3 законодателят е предвидил срокове за предизвестяване на потребителите. „Тълкуването на този член води към извода, че ЕВН нарушава правата на потребителите, изключвайки ги от мрежата при натрупано задължение“, смята адвокат Деков. Според него прекъсването на тока е крайна мярка, особено в 21 век, когато всички са абсолютно зависими от доставката на електроенергия.

Срещу общия знаменател 

Според Димитър Деков не всяко неплащане налага изключването на абоната. Той даде пример със семейство, което е в чужбина 3 месеца. То е в невъзможност да си плаща сметките, но пък и те са ниски тъй като липсва активно потребление. При този, пък и при други подобни случаи, доставчикът на електричество подхожда по същия начин – прекъсва абоната. Така поставя под общ знаменател всичките си клиенти независимо от различните обстоятелства.

Срещу таксата за възстановяване на захранването

Третата клауза, която Сдружението за правна помощ ще атакува, е свързана с таксата за възстановяване на електричеството. Тя е 19.90 лева. Самата такса е заложена като задължение в чл. 34 ал. 1 в Общите условия, който гласи, че „възстановяването става след отстраняване на причината и след като клиентът е компенсирал разходите, ако прекъсването е по негова вина.“ Димитър Деков уточни, че компанията ЕВН удобно е разделила дейностите си, като възстановяването на захранването се извършва от ЕВН България Електроразпределение. Фактически въпросната такса от 19.90 лева се изплаща от ЕВН Електроснабдяване на ЕВН Електроразпределение за извършената услуга по включване на абоната към мрежата.

Адвокатът уточни, че в чл. 126 от Закона за енергетика е предвидено електроподаването да се възстановява веднага след като отпадне причината. „Тоест, законът не предвижда компенсиране на разходи за възстановяване“, поясни Деков.

От сдружението съобщиха, че годишният приход на ЕВН от таксата за възстановяване в размер на 19.90 лева, е сумарно 3 милиона лева. Ежегодно около 150 000 домакинства се оказват в ситуация да са задължени да я платят.

„Защо 19.90 лева? Как от ЕВН са определили тази сума“, запита се Димитър Деков. Според него тя не е никак малка – равнява се на една четвърт от социалната пенсия, или на една месечна такса за детска градина. Най-често хората, които са принудени да я платят, имат финансови проблеми. И вместо помощ, те получават допълнителен товар. „Съвсем друг е въпросът, че ако абонатът е платил задълженията си към доставчика на ток в петък, той трябва да стои без захранване още два дни, докато дойде работния понеделник и го свържат към мрежата“, вметна адвокат Деков.

Тепърва съдиите ще насрочат дата за първото заседание по делото. Ако то приключи в полза на сдружението, ЕВН ще бъде принудено да промени Общите условия, поясниха адвокатите.

Връзка

От Сдружението призоваха потребителите, които имат възражение срещу несправедливи търговски практики, да ги потърсят на адреса им в Пловдив – бул. „Марица“ № 93. Адвокатите са завели още 3 дела – срещу “София Франс ауто”, БТК и Тъканна банка Крио Център България. 

 

Становище на EВН България Електроснабдяване 

Във връзка с обявената днес искова молба на „Сдружение за правна помощ на потребителите“ срещу „EВН България Електроснабдяване“, дружеството заявява, че спазва правата на потребителите и се съобразява с препоръките на компетентните институции. За да отрази всички препоръки, направени от тези институции, дружеството е стартирало процедура за промяна на Общите условия. Клаузите в проекта на новите Общи условия, който е наличен на интернет страницата www.evn.bg, са синхронизирани с последните промени в законодателството и с препоръки на Комисията за защита на потребителите. 

Допълнително дружеството разработва и предлага услуги с цел подобряване информираността на клиентите. Такава е безплатната услуга „Известяване преди прекъсване за неплатени задължения с sms или имейл’’, която дружеството предлага от началото на 2013 г. Чрез тази безплатна услуга клиентите избират да получават известия по sms или имейл за просрочени неплатени задължения за консумирана електроенергия, заради които предстои прекъсване на електрозахранването. Известяването се получава 3 дни преди прекъсване на снабдяването, което е още една възможност, освен описаните срокове за плащане във всяка една фактура, за клиента да покрие своите задължения и да се избегнат разходи за възстановяване на захранването

Leave a Comment