Кметът на Пловдив Иван Тотев фалира

Всеки старт на ремонта на „Коматевско шосе“ завършва с нов старт на ремонта на „Коматевско шосе“. И така вече две години
При фалшивата първа копка на ремонта на "Коматевско шосе" на 20 октомври 2015 г., кметът Иван Тотев си припомни, че още преди 4 години е обещал на квартала нов път

При фалшивата първа копка на ремонта на „Коматевско шосе“ на 20 октомври 2015 г., кметът Иван Тотев си припомни, че още преди 4 години е обещал на квартала нов път

Автор: Надя Петрова

Кметът на Пловдив Иван Тотев изстрелва на минута рекорден брой думи, но ако първото ви впечатление е, че той е делови и експедитивен управник, не бързайте да ставате гарант за това. Фактите показват, че думите на кмета са леки и отлитат на вятъра като плява. Сериозният проблем е, че той управлява голям град, изреченото от него се повтаря от десетки медии, а това люшва в очаквания стотици хиляди граждани и фирми в Пловдив.

То е като да стоиш на състезателната писта в готовност да бягаш, когато чуеш сигналния пистолет на съдията. Но: Изстрел и … стоп. Фалстарт. Изстрел и … стоп. Фалстарт. Изстрел и … Това се повтаря десетки пъти и направо отслабва Тотев като кмет. Защото когато на един кмет спрат да му вярват, той е фалирал като такъв. Дори и да допусна, че е бил подвеждан от банката или общинската администрация, не мога да проумея как може един кмет не веднъж, не два пъти, не дори три пъти да каже нещо и да не стои зад думите си. Сред първите правила на един градоначалник трябва да е това: „Речено – сторено“.

Пример: Ремонтът на „Коматевско шосе“. Днес стана ясно, че строителство на шосето се отлага за пореден път, въпреки че досега кметът е повтарял и потретвал, че всички пътни строителства и ремонти, които ще се правят със заема от 28.2 млн. евро от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), ще започнат с проекта за „Коматевско шосе“. Да, ама не – започват с новия бул. „Северен“. Обществената поръчка за изпълнител на всичките 4 обекта бе спечелена от дъщерната фирма на австрийската „Щрабаг“. Тя няма строителна база в Пловдив, което означава, че фактически ремонтът ще се направи от пловдивски подизпълнител. Най-вероятно това ще е „Драгиев и Ко“, която току-що приключи ремонта на бул. „Васил Априлов“ заедно с други подизпълнители. Съвсем отделен въпрос е каква е тази тарикатска практика в страната обществената поръчка да се печели от един, а да се изпълнява от друг.

(Цитати от изказвания на Иван Тотев пред медиите, заимствани предимно от Plovdiv24.com)

18 септември 2014 г.: „Най-рано до края на месец октомври или началото на ноември (2014 г.) ще подпишем договора с банката (ЕБВР). Така че през месеците март-април (2015 г.) ще започнем реални строителни дейности по някои от проектите. Към момента общината прави и линеен график, по който да работи след подписването на договора. Първият обект ще е „Коматевско шосе“, а втори „Шести септември“.“

3 август 2015 г.: „Тече поръчката за 30-милионния заем за избор на изпълнител, 40 дни е срокът й. След 40-ия ден се надявам да имаме избран изпълнител, а паралелно върви и изборът на надзорна фирма. След това се надяваме да започнем поетапно работата по улиците. Първият обект, с който ще започнем, е „Коматевско шосе“, което ще бъде затворено на 100%. Там ще е много сложна организацията, но „Коматевско шосе“ около 20 септември(2015 г.) трябва да бъде затворено цялото.“

Точно пет дни преди изборите Иван Тотев направи най-големия си фокус – първа копка на ремонта на „Коматевско шосе“. Това се случи на 20 октомври 2015 г. Бяха докарани багери, дойде и шефът на фирмата изпълнител Щрабаг. Разчупи се питка, разби се бутилка шампанско. На театър като на театър. В неделя бяха изборите.  

20 октомври 2015 г.: „До началото на март (2016 г.) 2-километровата отсечка на павираната част от „Коматевско шосе“ ще бъде завършена почти напълно с две ленти за движение, като дотогава трябва да бъде положена асфалтова смес тип „биндер“. Шосето ще бъде отворено за движение, а по-късно, вероятно в края на април или през май, ще бъде положен за един уикенд последният асфалтов пласт.“

(След първата копка машините бяха вдигнати. Няколко дни по-късно стана ВиК авария и близо до стадиона разкопаха малък участък, за да оправят повредата. Оттам нататък „В и К“ не е сменяла ни водопроводи, ни канализация по шосето, и всички слухове, че нещо все пак се работи по генералния ремонт на „Коматевско“ са заблуждаващи – б.а.)
29 ноември 2015 г.: „Започнахме на 20 октомври, защото ВиК се нуждаеха от сухо време за подмяна на тръбите и дълбоките изкопи. Сега предстои отваряне на документите и избор на надзорна фирма, като същинските дейности по махането на паважа ще стартират през януари.“
8 февруари 2016 г.: „Същинският ремонт на ‘Коматевско шосе“ започва на 1 март. Ще бъдат осигурени подходящи обходни маршрути.

В момента се обмисля и как да бъдат променени маршрути на автобусите, като не е изключен и вариант градският транспорт да минава по Околовръстния път.“
29 февруари: „Стартът, планиран за 1 март, се отлага засега. Причината е, че все още нямаме решение за надзорната фирма от ЕБВР. Всеки момент ще обявим затварянето, но нямаме възможност това да стане на 1 март, защото надзорната фирма не е получила потвърждение. Процедурите са сложни, отнемат време.“
28 март: „Днес си говорих с представители на Европейската банка за възстановяване и развитие. Оказа се, че в петък не работели, защото било Великден, днес също не работят, защото е Великден. Имаме обещание, че утре ще ни дадат оценка за избор на надзорна фирма, за да може да отворим ценовите оферти.“
1 април: „Най-после чаканият „No objection“ („Няма възражения“) отговор от ЕБВР пристигна днес в община Пловдив. Когато решихме да работим с ЕБВР, имаше опасения, че процедурите са дълги и тромави. Банката обаче не само следи изкъсо нещата, но направо ни прави на маймуни.“
12 април: Днес комисия от служители на община Пловдив отвори ценовите предложения за надзорна фирма. „Предстои да бъдат оформени документите и да получим последващ отговор от ЕБВР, тъй като банката трябва да съгласува и класирането на фирмите.“
28 април: „Зелената светлина за „Коматевско шосе“ реално е факт, вече няма пречки ремонтът му да започне през месец май. Късно снощи получихме така чаканото одобрението от ЕБВР на фирмата, която ще изпълнява надзора на проекта за четирите булеварда.“
9 май: До дни договорът за надзора на ремонта на „Коматевско шосе“ ще бъде факт. Срокът на италианските консултанти да представят всички необходими документи изтича в сряда (11 май – б.р.). Очакваме тогава да подпишем договора и да приключим тази сага с възложителните процедури по този така важен за града проект.“ Реален старт на проекта се очаква до 15 дни.
20 май: „Днес подписахме договора за надзора на ремонта на „Коматевско шосе“. Предстои от IRD Engineering s.r.l.& Patconsult 2000 EOOD (фирмата надзорник – б.р.) ще се запознаят детайлно с документацията по всички проекти, които ще се реализират с парите от Европейската банка за възстановяване и развитие. Уверението е това да стане в рамките на седмица. След това ще бъде изготвен линеен график за работа и започват дейностите по всички проекти, финансирани от банката.“
2 юни: „До края на седмицата ще направим линейните графици, ще дадем възлагателните писма на компаниите, ще помолим надзора да открие площадката и започваме („Коматевско шосе“ – б.р.).“
6 юни: „Днес и утре имаме последни разговори с надзорната фирма, защото трябваше да погледне проектите. Може да открием първата строителна площадка още в края на седмицата.“ В петък е възможна символична първа копка на „Брезовско шосе“, за да започне работа по бул. „Северен“. Що се отнася до „Коматевско шосе“, следващата седмица ще бъде определена дата за него.“

Leave a Comment