Преди 27 г. Ватиканът призна, че е сгрешил за Галилей

Папа Йоан Павел II

Папа Йоан Павел II

На 31 октомври 1992 г. покойният вече папа Йоан Павел II поправя една от най-грандиозните грешки на Ватикана с над 350-годишна давност – той официално признава, че Църквата неправилно е обявила през 1633 г. Галилео Галилей за еретик.

Разбира се, речта на папата не е просто внезапно обзело го вдъхновение. Тя е резултат от 10 годишен труд на учени от Папската академия на науките и десетки публикации по въпроса. В същата година – 1992-а, са се навършвали 350 години от смъртта на италианския гений.

Галилей става враг на Римокатолическата църква, когато публикува астрономическия труд „Диалог за двете главни световни системи“. Книгата представлява дискусия между трима души: един, който поддържа теорията на Коперник за вселената, друг, който я оспорва и трети, който е безпристрастен. Въпреки, че Галилео твърди, че работата му е неутрална, тя очевидно не е. Застъпникът на Аристотеловите убеждения излиза като глупак, който се оплита в собствените си

Галилео Галилей

Галилео Галилей

аргументи. Казано накратко, в книгата Галилей оспорва теорията на Аристотел, възприета от Църквата и поддържана в Библията, че Земята е център на Вселената и всички звезди и планети се въртят около нея. Той доказва верността на теорията на Коперник, че в Космоса Слънцето е неподвижно и останалите планети, в това число и Земята, го обикалят.

Заради книгата Светата инквизиция изправя учения пред съда. Той трябва да избере дали да бъде измъчван и затворник, ако поддържа теорията си, или да бъде помилван, ако се отрече от нея. Инквизиторите обвиняват Галилей в ерест, което в онези години е звучало страшно.

За да избегне мъченията и да си запази свободата, известният италианец се отрича от Хелиоцентричната теория. Въпреки че отървава затвора, до края на живота си Галилей остава под домашен арест като еретик, а книгите му са забранени.

На този ден преди 27 години папа Йоан Павел II обяснява, че грешката на теолозите от онова време, е, че са настоявали учените да се придържат към теорията за централното положение на земята, заложена в Писанията. „Но тук трябва да помним известната мисъл, приписвана на Бароний: „Светият Дух иска да ни покаже как отиваме на небето, а не как небесата изглеждат в детайли“, цитира папата.

„Човечеството има двойна форма на развитие“, разсъждава Светият отец. „Първата включва култура, научни изследвания и технологии или всичко, което принадлежи на хоризонта на човека и на творението, и се развива с впечатляваща скорост. Вторият начин на развитие засяга всичко по-дълбоко в човека, доколкото той, прекосявайки света и себе си, се обръща към този, който е създател на всичко. По този двоен хоризонтален и вертикален начин човекът се реализира напълно като духовно същество и хомо сапиенс.“

Leave a Comment